Mermalionův stručný průvodce
světem RuneScape

Death to the Dorgeshuun Quest

tento úkol je jen pro platící hráče a je klasifikován jako lehký

Požadavky:
lvl 23 Thieving
lvl 23 Agility
dokončený The Lost Tribe quest
schopnost zabít lvl 50 monstrum

Odměna:
1 questpoint
2000 xp do dovednosti Thieving
2000 xp do dovednosti Ranged
Dorgeshuun crosbow special attack
přístup do HAM store rooms

Doporučuji si udělat alespoň první část quest Recipe for Disaster, abyste měli přístup k bance v Lumbridge, protože se celý quest odehráva pouze v Lumbridge a hlavně pod ním. Pokud se nevyznáte ve slayer dungeonu pod Lumbridge swamp, opatřete si raději i spine helmet, pokud v něm špatně odbočíte, můžete se dostat do blízkosti wall beast a to je bez ostnaté helmy zbytečná ztráta zdraví.


Návod - první verze, ještě budu doplňovat a zpřesňovat

Vybavení: světlo (jakekoliv), tinderbox, 2 sady HAM clothes
nepovinné vybavení: pro slabší postavy antipoison potion a možna ještě i spine helmet a pickaxe (to záleží na tom, jestli máte otevřenou cestu do slayer dungeonu a jestli se tam vyznáte).

Úkol začíná v Lost tribe mines (pod Lumbridge) rozmluvou s goblinem Mistagem. Potřebujete světlo a zápalky (tinderbox). Mistaga najdete u vchodu do dolu hned za labyrintem, přes který se můžete nechat převést goblinem na druhe straně labyrintu (u vstupu ze zameckého sklepa). Raději to udělejte, pád do pasti v labyrintu může být velmi nepříjemný (pokud máte otevřené světlo, pádem do vodopádu bude uhašeno, v tom případě je třeba jej co nejdříve rozsvítit nebo se teleportovat pryč z jeskyní, jinak vás velmi rychle sežerou brouci). Cestu zpět z dolu do zámeckého sklepa vám ukáže Mistag, pokud si mu o to řeknete. A nyní zpět ke questu. Pokecejte s Mistagem a vyberte volbu "What is this favour?". Dozvíte se, že Dorgeshuun tribe council chce poslat na povrch agenta, aby se přesvědčil, jak to tam vlastně vypadá a taky jestli náhodou organizace HAM nekuje proti goblinům nějaké pikle. Agent ovšem bude potřebovat zkušeného a důvěryhodného průvodce a jeskynní goblini si myslí, že byste jím měli být právě vy. Nápad jim odsouhlaste ("I'll act as a guide") a Mistag vám řekne, abyste si šli opatřit dvě sady HAM oblečení. A až je budete mít, bude na vás v zámeckém sklepě čekat onen agent. Pokud si mu řeknete, ukáže vám Mistag cestu z dolu zpět přes labyrint do zámeckého sklepa. Pokud nemate skutečně sloní paměť, měli byste tuto možnost použít, značky na křižovatkách totiž ukazují bezpečnou cestu DO dolu a nikoliv Z dolu.

Jakmile si opatříte dvě kompletní sady HAM oblečení, nejlevněji okrádáním nebo zabíjením členů této organizace uvnitř jejich základny, jděte do sklepa pod zámeckou kuchyní a vyhledejte tam goblinku Zanik. Zanik si od nejprve vás vezme jednu sadu HAM oblečení ("Yes, I'm ...!" a "Yes, I have two sets of robes!") a pak vás požádá o prohlídku Lumbridge a okolí. Ráda by si promluvila s obyvateli Lumbridge, aby zjistila, jaký je jejich názor na sousedství jeskynních goblinů. Od tohoto okamžiku vás Zanik bude sledovat. Běžte nejprve nahoru za vévodou, vstupte do jeho ložnice tak, aby Zanik vešla dovnitř za vámi a oslovte vévodu. Odklikejte rozhovor Zanik s vévodou a rozhovor zakončete kliknutím na libovolnou volbu. Nyní vyveďte Zanik ven ze zámku. Pozor, u dveří ven se spustí krátká animace, po které bude následovat automatický rozhovor se Zanik o slunci a o obloze, který nesmíte přerušit, jinak můžete mít problém ho znovu vyvolat. Pokud by se vám to přesto podařilo, postupujte stejně, jako v případě přerušeného automatického dialogu s "povrchovými" gobliny (viz dále). V Lumbridge si musíte promluvit (se Zanik v závěsu) s libovolným mužem (man), ženou (woman) a dále s majitelem obchodu (shopkeeper) a s otcem Aereckem v kapli. Při tomto rozhovoru použijte volby "What happened in the wars" a nasledně "How did the godwars end?" a pak rozhovor ukončete volbou "Bye". Kromě lidí bude Zanik chtít mluvit i s "povrchovými" gobliny. A tady pozor, protože tato část questu obsahuje nepříjemný bug, špatně ošetřený automatický rozhovor. Automatický rozhovor začne v okamžiku, kdy Zanik potká prvního goblina. Protože Zanik vás sleduje (a zasekává se překažky, čili může být i poměrně daleko od vás) a goblini občas docházejí hluboko do vesnice, může vás zahájení rozhovoru překvapit. Pokud po zahájení rozhovru kliknete kamkoliv kromě dialogového okna, rozhovor se přeruší a už se nedá znovu vyvolat, bohužel je pro pokračování v questu nezbytný. Je tedy lepší si ten rozhovor odbýt co nejdříve po opuštění zámku, aby se eliminovalo náhodné setkání se zbloudivším goblinem. Asi nejlepší je jít z brány rovnou na začátek blíkého mostu počkat na Zanik, dát walk a pak kliknout na minimapě někam do skupinky goblinů za mostem, dat ruku pryč z myši a čekat co bude. pokud se vám podaří ten rozhovor zrušit, máte k dispozici několik řešení. Můžete poslat Zanik zpět do sklepa první volbou v rozhovoru s ní. Pak si jí tam vyzvednete a zkusíte jít znovu k nějakým goblinům. Když to nepomůže, odlogujte se. Když nepomůže ani to, zkuste jiný server. Ja jsem měnil server 5x, než se mi to povedlo.

Jakmile máte všechny povinně rozhovory za sebou, řekne vám Zanik o znamení na svém čele ("Yes please!") a pak vás vyzve k "návštěvě" HAM základny. Oblečte si svůj set HAM clothes a běžte normálně do HAM základny. Uvnitř pokecejte s libovolným členem nebo strážcem a pak běžte mezi sedící posluchače. Pozor na automatické dialogy! Pohybujte se zásadně klikáním na minimapu. a vždy před dalším kliknutím se přesvědčte, že jak vy tak Zanik stojíte na místě. Důležitý je druhý automatický rozhovor, kdy vám Zanik ukáže skryté padací dveře do další úrovně základny. To je naštěstí ošetřeno animací, takže by se vám snad nemělo podařit tento rozhovor omylem přerušit (animace ruši a blokuje zadané příkazy), ale jistota je jistota. Dvířka jsou ukryta na zemi v malé nice hned za podiem a jsou pochopitelně zamčená. Poraďte si se zámkem a vstupte do další úrovně základny.

Zde je několik skladů, hlídaných 5 strážnými, které musíte tiše a nenápadně zlikvidovat. O vlastní likvidaci se postará Zanik a její kuše, vy budete sloužit jako návnada. Nejprve běžte k prvnímu strážci a když vás zastaví, odklepněte radu od Zanik a proveďte ji - tj. běžte na políčko přesně na západ od strážce. Ten se za vámi otočí, tím se ovšem zároveň otočí zády k Zanik a ta ho jednou dobře mířenou ranou do zad zlikviduje. Obdobným způsobem budete postupovat i u ostatních strážných. Jako další je na řadě strážný, stojící v západní uličce. To je nejkritičtější místo, protože musíte proběhnout střední uličkou, aniž by vás viděl strážný, který ji hlídá. Prolezte dírou ve stěne do západnější místnosti a běžte k protější díře. Zapněte si běh a počkejte, až strážný v prostřední uličce půjde směrem od vás a bude ve východní polovině uličky. Nechte ho klidně několikrát projít sem a tam a ověřte si načasování. Ve vhodný okamžik prolezte dírou a klikněte na strážného v západní uličce. Pokud budete chyceni, objevíte se i se Zanik ve vězení v HAM bazi a budete muset začít znovu od prvního strážného. Pokud vše provedete správně, bude strážný mrtev a Zanik s vámi začne diskutovat o problému strážného v prostřední uličce. Pro jeho likvidaci stačí, když Zanik označíte okamžik, kdy bude strážný otočen zády k vám. Počkejte tedy, až se strážný otočí směrem k východu, řekněte Zanik "Now!" a bude po něm. Nyní je potřeba zlikvidovat strážného ve východní uličce. Dojděte střední uličkou až skoro na její východní konec a pokecejte se Zanik. Dohodnete se, že se Zanik skryje na konci střední uličky a vy nalákate strážného za sebou na jih. Řekněte jí "OK", zapněte si běh a klikněte na minimapě na jižní konec východní uličky. Strážný se vydá za vámi a jakmile mine Zanik, je po něm. Zbývá poslední strážný, který stojí přede dveřmi konferenční místnosti a nenechá se odtamtud odlákat. Dojděte tedy se Zanik až skoro na severní konec východní uličky a pokecejte s ní. Navrhne vám "útok" ze dvou stran. Řekněte jí tedy, aby počkala na téhle straně ("Wait here") a sami běžte přes prostřední uličku na západní stranu a pak západní uličkou až na její severní konec. Když vás strážný uvidí, otočí se směrem k vám a tím poskytne Zanik snadný cíl.

Po likvidaci posledního strážného běžte k velkým dveřím uprostřed severní strany a kliknutím na ně navolte "Listen at door". Bude následovat dialog, najehož konci vás u klíčové dirky překvapí další strážný a opět se proberete ve vězení, ovšem tentokrát bez Zanik. Odejděte z HAM báze ven (dveře cely jsou normálně vypáčit) a tam najdete mrtvolu Zanik pár kroků na západ od vstupu do báze. Po skončení krátké animace dojděte k mrtvole a klikněte na ní ("Inspect Zanik"). Zanik je mrtvá, ale znamení na jejím čele září. Vzpomenete si, co vám Zanik o tom znamení říkala a seberete její mrtvolu. S mrtvolou Zanik je nyní potřeba dojít za hadem Juna z questu Tears of Guthix (ten mít nemusíte, pro sbírání slz pro oživení Zanik vám Juna dá její misku). Vraťte se tedy do zámeckého sklepa a vybavte se na cestu ke guthixovu služebníkovi. Potřebujete opět světlo, v připadě otevřeného světla i tinderbox, slabší postavy by si měly vzít antipoison potion a pokud se ve slayer dungeonu nevyznáte, vemte si raději na hlavu spine helmet. Pokud jste si během questu Lost tribe neotevřeli cestu do slayer dungeonu (respektive ZE slayer dungeonu, protože TAM se dostanete při pádu do pasti v labyrintu), bude potřebovat ještě i krumpáč (pickaxe). Ze sklepa prolezte dírou ve zdi do vstupního tunelu před labyrintem. Nechoďte do labyrintu, ale běžte na druhý konec tunelu a tam prolezte dírou ve zdi do lumbridžského slayer dungeonu (pokud dírou prolézáte poprvé, musíte na ní použít krumpáč). Od vstupní díry běžte rovnou na jih až narazíte na potůček, za kterým uvidíte obrovské žáby (giant frogs) lvl 99. Potuček přeskočte přes skákací kamen uprostřed potůčku, projděte kolem žab dál na jih a uprostřed jižní stěny vstupte do tunelu vedoucího do Guthix Tears komplexu. Sledujte cestu na východ, slezte po svahu dolů a dojděte do počátečního bodu questu a minihry Guthix Tears. Tam si uvolněte obě ruce a pokecejte s hadem Juna. Všechny moje postavy mají bohužel tento quest už splněný, takže netuším, jak se odvíjí konverzace pro postavy, které tento quest nemají. Snad si poradíte. V zásadě je Juna pořádně překvapen, že je Zanik mrtvá, protože její osud ještě nebyl naplněn. Po krátké konzultaci s bohy se rozhodne Zanik oživit a k tomu bude potřebovat, abyste mu nasbírali 20 Guthix Tears. Poskytne vám k tomu Zaničinu misku, neomezený čas a vstup do jeskyně kvůli questu ani nijak neovlivní podmínky, za kterých můžete hrát další minihru sami za sebe. Slzy se sbírají stejně jako v normální minihře. Kliknutím na modrý vodopád na stěně začnete sbírat slzy, pokud se změní na zelený, běžte na jiné místo, protože zelený vodopád vám slzy z misky zase ubírá. Minihra tentokrát není omezena časem, ale počtem nasbíraných slz. Jakmile dosáhnete dvaceti slz v misce, minihra končí a quest pokračuje animovaným dialogem, při kterém bude Zanik oživena a vy se dozvíte, co slyšela její jemná ouška za velkými dveřmi v HAM bázi.

Plán xenoteroristů z HAM je jednoduchý a učinný. Jejich členové tajně vykopali tunel, vedoucí od vodního mlýna v Lumbridge k podzemnímu městu jeskynních goblinů. Tunel začíná velkou jeskyní umístěnou přímo pod řekou Lum a HAM zde umístila důlní vrtací stroj, zakoupený od trpaslíků z Keldagrimu, kterým hodlají provrtat strop a nechat tak řeku, aby zaplavila město goblinů. Naštěstí není vrtná souprava ještě kompletní, ale dodávka z Keldagrimu má dorazit po řece každou chvíli. Vraťte se do Lumbridge, vybavte se na boj, ale brnění si zatím přibalte jen do batohu, stále potřebujete mít oblečen full HAM set, kvůli průniku do tunelu. Johaness používá ochranné motlitby, takže potřebujete dva druhy útoku. Protože Zanik používá range, je nejlépe zvolit pro finální boj melee nebo magic. Rozhodně si vezměte nějaký silný ranged nebo mage útok na co nejrychlejší likvidaci stražných. Patřičně vybavení běžte k Lumbridžskému vodnímu mlýnu (tj. ke kuřecí farmě na východ od řeky Lum). Vchod do podzemí najdete na jižní straně farmy a hlídá ho nevrlý trpaslík, který dovolí vstup jen členům HAM nesoucím velké bedny se součástkami vrtné soupravy. běžte k jihozápadnímu rohu domu a prohledejte bednu se součástkami, doodklikejte rozhovor se Zanik a běžte kousek na jih, k hromadě prázdných beden. Uvolněte si obě ruce a prohledejte nejbližší prázdnou bednu. Zanik vám navrhne, že se schová do bedny a vy ji pronesete dovnitř. Souhlaste s tímto plánem ("I don't know, what are you thinking?" a "Good idea") a vyražte s bednou ke vchodu do podzemí, pokud vás tam trpaslík nechce pustit, zkotrolujte si oblečení, musíte mít na sobě full HAM suit. Jakmile budete uvnitř, Zanik vyleze z bedny a vy si můžete konečně sundat HAM robes a oblect si pořádné brnění. Běžte od vchodu rovně a poblíž vrtné soupravy narazíte na Sigmunda a několik HAM guardů (já tam měl tři, ale pár lidí mluvilo o čtyřech, takže možná je počet proměnlivý podle lvl nebo tak něco). Zlikvidujte nejprve strážné, tím přimějete Zanik, aby začala střílet na Sigmunda a ten si kvůli tomu přepne na protection from range. Jakmile to udělá, zlikvidujte ho melee nebo magic útokem. Ono se vám to sice tak úplně nepodaří, protože ten zmetek má u sebe ring of life, ale Zanik bude přesto spokojena, že se alespoň podařilo překazit jejich plán na zaplavení gobliního města.

Klikněte na stroj uprostřed jeskyně, tím ho zničíte a definitivně tak pohřbíte hanebný plán HAM. Pak se vraťte ke vhcodu do podzemí a sledujte tunel, vedoucí do gobliního města. Klikněte na zablokovanou díru na konci a Zanik vás provede až do gobliního dolu, kde bude následovat animovaný rozhovor s náčeníkem jeskynních goblinů a konec questu.

Kromě zkušenosti do ranged a thievingu dostanete ještě jednu odměnu a sice možnost používat speciální útok kostěné kuše (lze zakoupit za cca 2000gp u obchodníka v gobliním dole). Kuše může používat i běžné střelivo a společně se speciálem se zřejmě stane jednou z nejlepších ranged zbraní ve hře. Speciál údajně kromě zranění snižuje i defence nepřítele, což může být zajímavé zejména u draků (je to navíc jednoruční zbraň).