Mermalionův stručný průvodce
světem RuneScape

Ghosts Ahoy Quest

tento úkol je jen pro platící hráče a je klasifikován jako středně obtížný (asi především kvůli délce)

Požadavky:
level 20 cooking
level 25 agility
schopnost zabít lvl 32 monstrum
dokončený quest Priest in Peril
alespoň začatý quest Restless Ghost (je potřeba amulet of ghostspeak)

Odměna:
2 quest pointy
2 400xp do vlastnosti prayer
Volný přístup do města Port Phasmatys
Ectophial = instantní teleport do chramu u Port Phasmatys

Poznámka: I lidi, co nechtějí jít podle návodu, by si měli prostudovat odstavec o vybavení a další dva odstavce návodu. Může jim to ušetřit dost času.


Návod

Vybavení:
1. amulet of ghostspeak, 1-4 kbeliků (bucket), 1-4 nádob (pot) a 7-8 libovolných kostí
2. mísa s vodou (bowl), jakékoliv rukavice (gloves,gautlets), dřevo na oheň (logs), zápalky (tinderbox) a kýbl mléka (bucket of milk)
3. kus látky (silk), jehla (needle), nit (thread), nůž (knife), 6 barev na látky (dyes) - od každé barvy jednu nebo od každé základní dve (a pak namíchat dle potřeby) - a rýč (spade)
4. dlouhý dubový luk (oak long bow) a 25-100gp

Nejprve si pročtěte odstavec o vybavení a opatřete si předem všechny potřebné věci, ať se nemusíte z Morytanie vracet, v Canifisu se dají bez problémů opatřit kosti, zápalky, nádoby, jehla a nitě a taky rukavice, teoreticky prodávají i kbelíky, ale ještě dnes ráno nebylo nic skladem. V Port Phamatysu se dají koupit jak kbelíky tak nádoby bez problémů (jenže pokud nemáte alespoň jeden od každého, nedostanete se dovnitř, ke každému vstupu do města před dokončením questu potřebujete dva tokeny). Počet kbelíků a nádob záleží na vás, dá se to zvládnout i s jedním od každého. K projítí questu potřebujete minimálně 31 ecto-tokenů (33 podle tohoto návodu), takže musíte Ectofunctus vzývat nejméně sedmkrát. Doporučuji mít 4 kbelíky a 4 nádoby, s těmi zvládnete ve dvou dávkách získat 40 tokenů, což by k dokončení questu mělo stačit i když budete trochu plýtvat.

Po obstarání výbavy jděte do Canifisu a vezměte si amulet, 4 kbelíky, 4 nádoby a 4 kosti. Běžte na severovýchod, dokud nejpřijdete na cestu co vede k Fenkenstrain castle a pak běžte rovnou na východ (překážky obcházejte ze severní strany). Tím se vyhnete prokletému lesu a nepříjemným upírům a slimákům. Časem narazíte na farmu, kde budou nějaké nemrtvé krávy (vemena už jim dávno upadly, takže mléko si musíte opatřit jinde) a kuřata. Od farmy jděte směrem na jihovýchod po cestě a uvidíte velikou kruhovitou budovu - to je chrám s ectofunctusem. Jděte dovnitř a promluvte si s Ghost disciple (amulet nasadit!). Ten vám poví, jak si opatřit ecto-tokens, které potřebujete ke vstupu do města a taky k placení některým duchům uvnitř. Postup je jednoduchý. Vylezte po schodech na východní straně chrámu a tam najdete mlýnek na kosti. Vložte kost do mlýnku (pozor! použijte pravé tlačítko - nepohřbívat!), zatočte klikou (wind) a použijte nádobu (pot) na západní část stroje - tím získate namleté kosti (grindled bones - bonemeal). Zopakujte pro zbylé kosti, vraťte se dolů a použijte padací dvířka na západní straně chrámu k sestupu do podzemí, sejděte postupně o tři patra níže a nakonec přijdete ke studánce plné svítícího zeleného slizu - ektoplazmy. Naberte si všechny kbelíky a jděte znova nahoru. Nyní můžete kliknout na přístroj uprostřed chrámu (Ectofunctus) a provést vzývání (při tom se spotřebuje jeden kýbl slizu a jedna nádoba mletých kostí). Opakujte vzývání, dokud vám nedojde ektoplazma nebo kostní moučka. Za vzývání dostanete slušné body zkušenosti do dovednosti prayer - 18xp za obyčejné kosti a až 280xp(!) za dračí kosti. Když si pak promluvíte s Ghost disciple, obdržíte ještě za každe provedené vzývání 5 ecto-tokenů (tj. pokud se řídíte mými radami, dostanete jich v tomto okamžiku 20).

Tak, a nyní, když máte tokeny, můžete vstoupit do města a začít quest. Projděte severní branou dovnitř (zaplaťte dva tokeny) a zahněte na východ a kousek od brány najdete domek označený na minimapě modrou hvězdičkou (quest start), ve kterém přebývá duch Velorina. Promluvte si s ní a při rozhovoru volte vždy první možnosti. Tím zahájíte quest a dozvíte se něco o tom, co se to kolem vlastně děje. V zásadě jde o to, že všichni obyvatelé se "dobrovolně" proměnili v duchy, aby měli pokoj od vampírů. To se jim celkem povedlo. Nicméně někteří z nich by chtěli opustit tento svět definitivně a nemůžou, protože duch Necrovarus, který je za tohle všechno zodpovědný, vystavěl psychickou bariéru, která odchodu duchů na "druhou stranu" brání. Na závěr prvního rozhovoru vás Velorina pošle do chrámu promluvit si s duchem Necrovarusem, jestli by bariéru nezrušil. Jděte tam, Necrovarus vás ovšem sprostě vyhodí, takže se vraťte k Velorině (dalši dva tokeny) a ta vás pošle vyhledat jednu starou Necrovarusovu učednici. Měla by, podle Veloriny vize, bydlet někde v Morytanii mezi dvěma zámky (viz pozice "old crone" na mapce nahoře).

Odložte si v bance, (najdete ji v jihovychodnim rohu mesta) a namakejte zpatky do Canifisu. Tam si vezměte z banky logs, tinderbox, bowl with water, bucket of milk a rukavice, pokud žádné nemáte na sobě. Jděte ke slayer masterovi a kousek vychodně najdete růst kopřivy - nettle. Navlečte si rukavice a zkuste si nějaké natrhat (pick nettle). Od slayer mastera se vydejte na severozápad, ta milá stará paní žije kousíček východně od slayer tower - její domeček je dokonce na oficialní interaktivní mapě. Tato starší dáma (old crone) je už poněkud zapomnětlivá a požaduje po vás proto speciální čajicek z kopřiv (nettle tea), který by jí měl spravit paměť. Máte-li vše, použijte nettle na mísu s vodou (bowl), zapalte oheň a použijte na ní tu mísu. Promluvte si se stařenkou, dá vám šálek. Použijte tedy šálek na mísu s čajem a znovu si s ní promluvte. Bude ještě chtít do čaje mléko. Použijte tedy kýbl s mlékem na šálek a znovu si se babkou promluvte. Konečně čaj vypije, paměť se ji vrátí a ona vás pošle vyhledat tři předměty: book of Haricanto, Robes of Necrovarus a translation manual. Když se jí potom ještě zeptáte, zda můžete něco udělat i pro ní (první volba), dá vám oprýskaný rozbitý model lodi pro jejího syna. Ten potřebujete, takže berte. Vraťte se do banky, vyzvedněte si niť, jehlu, nůž a hedvábí (silk) a klikněte na loďku (repair) - tim si ji opravite.

Vezměte si tedy loďku, 2 ecto-tokeny a všechny barvy na látku a vypravte se k vraku pirátské lodi, který se nachází na břehu moře kousek severozápadně od farmy (východně od Fenkenstrain castle). Vlezte do lodi a prohledejte jižní truhly ve východní části. Zaútočí na vás gigantický humr (giant lobster), zabijte ho a znovu prohledejte truhlu, najdete kousek mapy.

Vylezte po žebříku nahoru a jděte na západní konec lodi, na sever odtud vede lodní můstek. Přejděte ho a skoky z kamene na kámen se přemístěte k další truhle, ve které bude, světe div se, druhý kousek mapy.

Vraťte se do lodi a jděte na východ ke kajutě, na jihu po vnější straně vede žebřík nahoru, vylezte tam a věnujte pozornost patě stožáru uprostřed (mazte). Když ho budete prohledávat (search) a zrovna nebude vítr (v pravém horním rohu hlavního okna se objeví ukazatel ryhlosti větru, je li LOW, mužete to zkoušet), zjistíte barvu jedné z částí vlajky. Vlajka má tři části - Top, skull a bottom. Pro každého hráče jsou barvy jiné! Jakmile zjistíte všechny tři barvy, namíchejte si je a obarvěte si stejně vlajku na modelu lodi ve svém batohu - použijte barvu na loďku, dá vám vybrat, kterou část chcete obarvit. Vraťte se s hotovým modýlkem dolů na palubu a vyhledejte stařenčina syna (old man). Promluvte si s ním, šoupněte mu loďku (první volba) a pak si řekněte o klíč (druhá volba). Klíč použijte na truhlu v kajutě a z truhly si vyzvedněte poslední díl mapy. Spojte mapu dohromady (použijte jeden díl na druhý) a přečtěte si ji. Mapa ukazuje místo, kde je zakopána Haricantova kniha. Opusťte loď a jděte do Port Phasmatysu (-dva tokeny).

Teď budete potřebovat více tokenů. Když už ale půjdete dolů k tůni slizu, můžete tam udělat ještě něco dalšího, takže nejprve si na náměstí promluvte s duchem jménem Gravingas, který tam chodí s cedulí kolem dokola a vykřikuje hesla proti Necrovarusovi. Požádá vás o pomoc, slibte mu ji a on vám vrazí petiční arch, na který máte sehnat 10 podpisů od obyvatel města. Ti s vámi, jako s člověkem, ale nechtějí nic mít. Musíte se tedy nějak namaskovat a předstírat, že jste duch. Nejprve jděte do banky a vyzvedněte si 4 kbelíky, 4 nádoby a 4 kosti, oak long bow a peníze (asi 100gp by mělo stačit) a pak jděte na molo východně od hospody. Tam narazíte na obchodníka z východu, který vám slíbí dodat překladatelský manuál (translation manuál) pokud dostane dubový luk podepsaný lukotřelcem Robinem. OK. Jděte do hospody, najděte tam Robina a požádejte ho o podpis na luk. On to sice odmítne, ale místo toho vás vyzve k hazardní hře Rune draw o 25gp. Porazte ho čtyřikrát v této hře (podrobnosti dole pod čarou) a podpis na luku je váš (počítají se jen výhry, prohrát můžete kolikrát chcete). Jděte k hostinskému (inkeeper) a řekněte si o práci (job). Hostinský vám vrazí povlečení, které máte donést jeho slavnému hostovi Robinovi. Vykašlete se definitivně na Robina a povlečení vezměte s sebou do chrámu, namelte si kosti a naberte si sliz do kbelíků. A až budete nabírat sliz, ponořte do tůňky i to povlečení (bedsheet). Vyinkasujte si od disciple dalších 20 tokenů a vraťte se do města (-2 tokeny).

Oblečte si na sebe to povlečení a cestou do banky sbírejte podpisy na petici, někteří duchové budou chtít za hlas zaplatit, pokud chcete, zaplaťte jim, ale musí vám zbýt 25 tokenů na lodní lístek. V bance si odložte kbelíky a nádoby a vezměte si rýč (spade), mapu a 25 tokenů, bedsheet, luk a petici si ponechte. Z banky jděte na severovýchod na molo a jděte po něm na sever dokud nenarazíte na odbočku doprava kde je duch kapitána a malá loďka. Svlékněte si bedsheet a domluvte si s kapitánem cestu na ostrůvek Dragontooth, zpáteční lístek pouhých 25 tokenů. Na ostrůvku najdete sochu, která je výchozím bodem pro počítání kroků podle vaší mapy. Na konci cesty zaryjte rýčem do země a pokud jste kroky počitali správně, budete odměněni Haricantovou knihou.

Přeplujte zpět do Port Phasmatysu a pokračujte po molu dál na sever, až narazíte znovu na obchodníka Ak Haranu. Promluvte si s ním a dostanete Translation manuál výměnou za luk podepsaný Robinem. Pokračujte na západ na náměstí a pokud ještě nemáte, posbírejte zbytek hlasů na vaší petici. Promluvte si s Garvingasem a ten vás pošle do chrámu předložit petici Necrovarusovi. Musíte jít vy, duchové tam nesmějí - takže si zase svlečte bedsheet. Jděte do chrámu a naštvěte Necrovaruse o něco více než posledně. Skončí to dobře, z petice sice zbude jen hromádka popela, ale při tom mu z kapsy vypadne klíč (bone key). Pozor, pokud na něm stojí, není ten klíč vidět! Klíč seberte, jděte nahoru a u dveří počkejte, až bude disciple dál od vás a pak na ně použijte klíč. Otevřte rakev, prohledejte ji a seberte Necrovarusovu róbu. Zavřete rakev a vraťte se ke slayer tower k té staré čarodejnici.

Stařenka vám očaruje amulet (změní barvu na zelenou - ten amulet), takže budete moct jednou jedinkrát ducha ovládat. Vraťte se do chrámu a "pohovořte" si s Necrovarusem. Tady ovšem pozor. Na fórech je několik stížností, že pokud vás v tomto okamžiku napadne vampír, rozhovor se přeruší a je nutné si nechat u stařenky amulet očarovat znovu. Mě tedy vampír uvnitř chrámu jednou skutečně napadl, takže asi se tam dostat může. Proklikejte proto rozhovor s Necrovarusem jak to nejrychleji půjde (na začátku zvolte první možnost). Od tohoto okamžiku můžete vejít do města bez placení. Vejděte tedy a navštivte Velorinu. Ta vám věnuje Ectophial včetně instrukcí k použití - vylitím na zem vás teleportuje do chrámu a použitím na Ectofunctus tamtéž si ho zase nabijete. Tím je quest u konce.


Něco o hře Rune Draw: Tato hra je skutečně hazardní, víceméně jde o to, že hráči střídavě tahají (DRAW) runy ven z pytlíku a kdo si vytáhne runu DEATH, ten prohrál. Aby to nebylo zase až tak jednoduché, runy mají přidělené hodnoty a hráč, který "vede" - tj. ten který vytáhl runy v celkově vyšší hodnotě - má možnost taktického tahu "HOLD", vynechat jeden tah. To je ovšem vyváženo rizikem, že soupeř vytáhne kámen, který v součtu s jeho ostatními přesáhne celkovou hodnotu kamenů hráče, který vynechal tah. A v tom případě hráč, který dal HOLD, prohraje.