Mermalionův stručný průvodce
světem RuneScape

Mourning's Ends Part 1 Quest

tento úkol je jen pro platící hráče a je to lehký ukol určený pro velmi zkušené hráče

Požadavky:
lvl 50 Thieving
lvl 60 Range
dokončený Roving Elves quest
dokončený Sheep Herder quest
dokončený Big Chompy Bird Hunting quest

Odměna:
2 questpoints
25000 xp do dovednosti Hitpoints
25000 xp do dovednosti Thieving


Návod

Vybavení: 2x silk, bear fur, bucket of water, feather, toad crunchies, magic logs, soft leather hide, 7-15 coals, ogre bellows, peníze nebo dyes
doporučeny antipoison potion, restore stats potion, jidlo a teleportace do castlewars, ardougne a faladoru (nebo do Burthorpe a Draynoru)

Na začátku potřebujete pouze standardní vybavení pro Isafdar (antipoison potion), protože v městečku Lletya je banka. Úkol začíná v Isafdaru rozmluvou s elfkou Eluned, nejlépe na jejím výchdním tábořišti. Ta vám vyřídí vzkaz od elfího vůdce Arianwyna, že by s vámi rád mluvil. Pokud s tím budete souhlasit ("Yes, I should go see him now"), doprovodí vás Eluned do elfské povstaleckého městečka Lletya a na rozloučenou vám dá další elfský krystal, tentokrát použitelný jako teleportační zařízení do Lletye. Jako všechny elfske krystaly, i tento se po několika použitích musí znovu očarovat. Když ho dostanete, má 4 "náboje", když je vyčerpáte, musíte s ním dojít za Eluned a ta ho znovu očaruje za poplatek několika set gp. Ale pak už bude mít jen tři "náboje" (Eluned není moc schopná). V zasadě to nevadí, během tohoto úkolu se potřebujete do Lletye teleportovat jen párkrát a navíc to není z městečka k Eluned moc daleko. Lletya se nachází v horském udolí na jihovýchodní straně Isafdaru (viz mapa).

V městečku Lletya začínáte v Arianwynově domě na východě městečka. Promluvte si s Arianwynem a dozvíte se, že je elfský vůdce znepokojen velkým množstvím tzv. "mourners", kteří přecházejí z Prifddinasu přes Arandar do západního Ardougne. Rád by věděl, co to znamená, jenže "mourners" jsou vlastně (a vždycky byli) elfové. A ti poznají povstalecké elfy i v přestrojení, takže se nikdo z Arianwynových elfů nemůže dostat do západního Ardougne a prozkoumat situaci. Arianwyn tam tedy chce poslat vás. Sice nemá žádný nápad, jak to udělat, ale vás určitě něco napadne, neděláte přece podobnou práci poprve. Mimochodem, když si v tomto okamžiku zkontrolujete deník úkolu, je tam kromě Arianwynova zadání i drobná zmínka o nových "mourners" pohybujících se přes Arandar. A Arandar je rozhodne blíž než západní Ardougne, takže se tam vypravíme nejdřív. Vemte si věci pro boj, doporučuji spíše range, jídlo (stejně jídla, jako máte HP), restore potion a antipoison potion (kvuli pastem). K tomu ještě teleportační krystal od Eluned a něco na teleport do blízkosti Taverly (tj. do Falador nebo Burthorpe). Nic dalšího si neberte, potřebujete 7 míst v batohu na vaší kořist. Na křižovatce s red spiders si vyhlédněte jednoho kolemjdoucího mournera a zaútočte na něj. Pozor, odpoví tvrdým weakeningem, po kterém vám klesnou všechny bojové staty včetně zdraví a prayeru na jednu čtvrtinu! Na druhou stranu je pouze lvl 11, takže i tak by nemělo být těžké ho zabít. Pokud používáte range nebo magic, lze se na této křižovatce poměrně účinně krýt před útokem zblízka. Po jeho zabití získáte úplný set mournerského oblečení, byť poněkud zakrvacený a potrhaný, a k tomu doporučující dopis pro hlavního mournera v západním Ardougne.

Oblečení je zatím nepoužitelné. Horní díl je zakrvácený a spodní roztrhaný. Dopravte se do Taverly a vyhledejte na břehu jezera druida "pradlenku" Tegida. Pokecejte s ním a dozvíte se, že krvavé skvrny z oblečení určitě odstranit jdou, nejlépe Tegidovým speciálním mýdlem. Nicméně vám své mýdlo odmítne vydat (a pokud jste už u něj byli v rámci úkolu Edgars Rose, bude do vás ještě trošku kvuli tomu rýt). No, nevydá-li mýdlo dobrovolně, vezmeme si ho sami. Kousek od něj je koš se špinavým prádlem, prohledejte ho (search) a najdete na vrchu ležet to mýdlo (soap). Mýdlo šlohněte ("Steal the soap") a teleportujte se zpět do městečka Lletya. Vyberte si z banky kýbl s vodou (uprostřed městečka je když tak studna) a použijte mýdlo (soap) na zakrvácený vrchní díl mournerské uniformy (musíte mít ten kyblík vody). Tím získáte použitelný vrchní díl, který si můžete klidně hned oblect, stejně jako masku, plášť a rukavice. Nyní si vyberte z banky peníze, 2x silk, bear fur (hnědý) a ty roztrhané kalhoty a runy na teleport do Ardougne. Zbytek věcí uložte (doporučuji mít 12 volných míst) a jděte k modistce Oronven v severozápadním rohu městečka. Nejprve pokecejte a vyberte téma "Do you mend clothes?". Nakonec se dozvíte, že vaše kalhoty opraví, pokud ji přinesete dvě kusy hedvábí a medvědí kůži (zajímavá kombinace). Dobře, pokecejte ještě jednou ("I have all I need to mend my trousers") a nechte ji minutu pracovat. během té doby si vyvolejte její obchodní interface (trade) a z bohaté nabídky si pořiďte po třech kouskách od red, blue, yellow a green dyes. Když ji po minutce-dvou oslovíte, předá vám opravené kalhoty, které si opět můžete rovnou obléct.

Teleportujte se do Ardougne, dyes si zatím odložte do banky a místo toho si vemte feather, toad crunchies (takové koláčky, možno koupit od číšníka (waiter) v Gianině restauraci v grand tree), magic logs, soft leather a případně ring of dueling. Musíte mít oblečenou kompletní mourner uniformu (plášť, boty, rukavice, plynová maska, vrchní a spodní díl) a jinak nic jiného (žádnou zbraň, štít ani amulet či prsten, ale můžete je mít v inventáři) a musíte mít onen doporučující dopis. Běžte do západního Ardougne a od brány zamiřte na sever do severovýchodního rohu. Tady projděte do základny mourners a v západní části budovy (co je schodiště nahoru) najdete na podlaze padací dvířka. Klikněte na ně a dostanete se do sklepení. Head mournera najdete v jihovýchodní místnosti. Pokecejte, předejte mu doporučující dopis a dostanete od něj první prácičku. Nechtějte vědět žádné podrobnosti o pozadí celé akce, jinak bude hrozně ukecaný. Jednou z věcí, kterou se mourneři zabývají, je udržovat mezi lidmi zdání o existenci moru. Váš první úkol spočívá v přebarvení "nakažených" ovcí farmáře Brumtyho, protože předchozí "nátěr" už je poněkud vybledlý a někoho by mohlo napadnout, že ovce nakažené vůbec nejsou. Nebude to ale jednoduché, protože vás při tom nikdo nesmí vidět. Původně k tomu mourneři používali speciální přístroj, který vystřeloval na ovce velké barvou naplněné zelené koule, které po dopadu praskly a obarvily vše ve svém okolí. Bohužel střelivo už došlo a i ten přístroj je už rozbitý. Ale pokud chcete, head mourner vám ten přístroj dá a dá vám k němu i klíč od sousední místnosti, ve které si můžete promluvit s gnómem, který tento přístroj vynalezl. Ale asi to nikam nepovede, zatím se žádnému mournerovi nepodařilo gnoma přesvědčit, aby přístroj opravil. Použijte klíč na dveře od cely a promluvte si s gnomem, připoutaným na stole. Na konci rozhovoru zvolte volbu "You said about toad crunchies and being tickled". Pak na gnoma použijte feather. To ještě pořád nepomůže, takže nakonec na něj použijte žabí koláčky (pozor! použít, nejíst!). Tím gnóma konečně zlomíte a on vám slíbí, že přístroj opraví, když dostane magic logs a soft leather (a taky ty koláčky samozřejmě). Pokecejte znovu a gnóm bude chtít odvázat (přivázaný ke stolu nemůže pracovat). Odvažte ho (pravé tlačitko a volba RELEASE), tentokrát vám to strážný nakonec dovolí. S volným gnomem pokecejte a za chvilku od něj dostanete opravený přístroj.

Teleportujte se do Castlewars, vyndejte si z banky ogre bellows (ty z Big Chompy Bird Hunting questu), dyes a runy na teleport do Ardougne. Běžte do bažin jižně od Castlewars a najděte žáby (toad swamps). Použijte bellows na dye a potom na žábu na zemi, tím získáte v inventoráři nafouklou žábu, naplněnou příslušnou barvou. Udělejte si od každé barvy aspoň tři projektily, mě to sice vyšlo na první pokus, ale vím o pár lidech, co jim nestačily ani 4. Teleportujte se do Ardougne, jděte do severní banky a přiberte si opravený přístroj a teleportační krystal. Teď už jen zbývá obarvit ovce a to správnými barvami, tj. těmi co už mají (jinak by to bylo podezřelé). Dojděte k prvnímu stádečku ovcí, klikněte na jednu pravým tlačítkem a dejte examine. Dozvíte se, že ovce jsou slabě červené. Použijte tedy jednu červenou žábu na přístroj, čímž ho nabijete a potom na přístroji klikněte pravým tlačítkem a ozbrojte se (zvolte WIELD). Dojděte k ovcím tak asi na vzdálenost tří-čtyř polí a přepněte se do ovladacího panelu Combat (viz obrázek). Jste li na správné pozici (ani moc blízko, ani moc daleko), stiskněte knoflík "Aim and Fire" v panelu Combat. Tím si zobrazíte zaměřovací okno jako na obrázku dole. V levém horním rohu vidíte pro kontrolu nabité střelivo, v pravém dolním rohu je ovladací hvězdice. Klikáním na šipky posouváte zaměřovací kříž a jakmile dostanete ovci do středu (jako je na obrázku) stiskněte červené odpalovací tlačítko ve středu mezi šipkami. Tím bude střela odpálena a pokud tam ovce ještě je, bude váš ukol obarvení stádečka hotov. Bohužel se ovce hýbou samy od sebe a ještě existují i vtipálci, kteří se baví odháněním ovcí z dostřelu quest plnících ubožáků. Zaměřit ovci totiž není vůbec jednoduché, nejdřív ji musite přes ten malý průzor vůbec najít. Jakmile se vám podaří obarvit první stádečko (nebo vám dojdou střely dané barvy) pokračujte dál na sever, druhé stádečko má mít barvu zelenou. Stádečko poblíž fishing guild má být žluté a stádo na západě u warriorů má být modré. Pokud vám dojdou střely nějaké barvy, nejprve se pokuste dodělat ostatní stáda, tak aspoň budete vědět, které barvy si musíte přidělat.

Zbylé střely zahoďte nebo vystřílejte na stráže, co se vám zamane, a vraťte se k Head mournerovi nahlásit splnění úkolu, dostanete hned další. Před časem "někdo" přidal mournerům do jídla neznámý toxin, po kterém onemocněli a příznaky byly překvapivě podobné příznakům moru. Po tom co otrava pominula, nezůstaly žádné následky. Vaším dalším úkolem je vypátrat dotyčný toxin, vyrobit ho dostatečné množství a otrávit jím dvě třetiny jídla v západním Ardougne. Tím se vyvolá epidemie, která lidi utvrdí v přesvědčení o přetrvávajícím moru a zároveň bude možné lidi, zasažené otravou, "izolovat" v "karanténě" a po pominutí otravy použít pro práci v tajném dole. Hmm. Myslím, že od tohoto bodu je už jasně patrné, kdo (ne)stojí na straně dobra. Vyjděte ven ze základny mournerů a jděte k místu u zdi mezi základnou a nejbližším domkem na západ od ní. Tam respawnuje jedno rotten apple, které, jak si určitě pamatujete z questu Biohazard, jste vy sami použili na otrávení mournerů za účelem průniku do jejich skladu zabavených věcí. Apple seberte a jděte za Elenou. Pokecejte s Elenou a nakonec ji přesvědčíte, aby vám pomohla toxin najít a vyrobit. Promluvte si s ní ještě jednou a tím jí dáte to jablko. Elena ho analyzuje (to bude chvilku trvat). Nakonec z ní vyrazíte velmi dlouhý návod na výrobu toxinu a radu, kde začít. Na cestu vám přidá podběrák, který budete při výrobě toxinu potřebovat.

Vyjděte z Ardougne branou poblíž Elenina domečku a jděte na západ do jablečného sadu jižně od gnome strogholdu. Tam najdete hromadu plesnivých jablek, lis na jablka a sud. Sud seberte a použijte na hromadu rotten apples. Plný sud použijte na lis a dostanete sud plný rozmašírovaných plesnivých jablek. Pak seberte další sud (měl by mezitím respawnovat) a teleportujte se do Lletye. Odložte si zbytečné věci do banky, potřebujete pouze prázdný sud, antipoison potion, zbroj a kus jídla (jde se pomalu kolem agresivních vlků) a něco na teleportaci co nejblíže k Rimmingtonu (tj. do Faladoru nebo Draynoru). Vyjděte pěšky z městečka směrem na západ, hned se stočte na sever (ono to jinam nejde) až přijdete ke dvěma podivně zalomeným stromům, které uzavírají cestu směrem na západ k dire wolves. Kliknutím na stromy (pass) projděte, nastavte si autoretaliate na off a skrz smečku vlků projděte k trap wire na zapádě a opatrně ji překročte. odtud jděte opatrně na jih (neprocházejte dense forest) přibližně v polovině cesty přijdete k další pasti - jámě překryté listím. Přeskočte ji a jděte úplně na jih až k bažině uhelného dehtu. Je tam jedno místo, kde jste nabírali dehet pro Regicide quest. Tak teď si naberte další barel (použijte prazdný sud na tekutý dehet). Teleportujte se do Faladoru nebo Draynoru a v bance si vezměte runy na teleport do Ardougne a co nejvíce uhlí. Běžte ke koloně v Rimmingtonu a použijte na ní sud s dehtem. kliknutím na kolonu si otevřete ovládací panel a střídavým klikáním na pravou stranu ovládacích kol je otočte do pravé krajní polohy (začněte kolečkem heat, pak pressure, pak heat a nakonec zase pressure). Pak klikněte na dvířka od pece (add coal). Každým kliknutím spotřebujete 1 uhlí. Na začátku klikněte třikrát a potom doplňujte uhlí tak, aby ručička HEAT byla na začátku zeleného pole. Jakmile klesne do bílého pole, přidejte JEDEN kus uhlí (pozor! ručička se nesmí dostat moc daleko nebo na moc dlouho do červeného pole!). Pokud udržíte ručičku v zeleném poli, budete potřebovat nějakých 7-8 kusů uhlí, pokud vám bude často padat do bílého, může být i 15 kusů málo. Dole pod dvířky na uhlí je indikátor stavu refrakce, abyste viděli, jak daleko jste. Jakmile se dostane na sto procent (tj. úplně doprava), kolona se automaticky vypne a v sudu od dehtu budete mít naftu.

Teleportujte se do Ardougne a v jižní bance si zkombinujte oba sudy (naftu a drcená jablka). Pak na výsledek použijte podběrák od Eleny a získate tak sud toxické nafty. Na sever od banky je dům se sporákem (vstup od severu). Použijte sud s toxickou naftou na sporák (range), nafta se odpaří a vy získáte dvě hromádky práškového toxinu. Opěet se oblečte jako mourner a vypravte se dnes již naposledy do západního Ardougne. Práškový toxin použijte na velké žoky s obilím, které najdete u obchodu v jihozápadním rohu a ve skladu v západním křídle radnice uprostřed města. Pak jděte za Head mournerem a tím pro vás tento úkol končí.