Mermalionův stručný průvodce
světem RuneScape

Rat Catchers Quest

tento úkol je jen pro platící hráče a vyžaduje andělskou trpělivost.

Požadavky:
dokončený Gertrudes Cat quest
dokončený Itchlarins Little Helper quest
vlastnictví kočky či kotěte

Odměna:
2 questpoints
4500 xp do skilu Thieving
přístup do Rat Pits minigames
možnost vytrénovat Wiley nebo Lazy kočky
možnost pojmenování této kočky

První stručný nástřel (návod se teprve připravuje)


Návod

Vybavení: 20 rune essence a 10000gp nebo material na výrobu commorbu (law rune, molten glass a slayer gem).
doporučeno jidlo, range zbraň a runy a itemy na teleportovaní - bohužel nelze říct předem kam.

Začíná se ve Varrocku rozmluvou s Gertrudou v jejím domě západně od Varrocku. Gertruda se vám zmíní o dvou známých expertkách na lov krys, které můžete najít ve Varrockých stokách a které by mohly naučit vaší kočku nějaký ten trik. Jděte tedy k poklopu do stok (najdete ho východně od palácové zdi, přes ulici od muzea) a sešplhejte dolů. Ve stokách kousek od žebříku opravdu najdete dvě podivně zapáchající dámy, Phingspet a Grimesquit. Pokecejte s nimi a dostanete za úkol (respektive vaše kočka) pochytat 8 krys. Tento úkol se dá splnit kdekoliv, ale asi nejvyhodnější místo je sledovat blízkou stoku na východní konec. Kočku neste v batohu, dokud tam nebudete, jinak se vám bude zasekávat za kostry a rohy. Na konci stoky je rozšířené čtvercové místo, kde respawnují tři malé krysy, které může vaše kočička chytat. Vypusťte kočku a použijte na ní pravým tlačítkem volbu "Interact-with cat" a pak ve spodním okně vyberte "Chase-Vermin". Je lepší nemít nasazen amulet of Catspeaking, protože ten by vás zdržoval zbytečnými kecy s kočkou. Lovte krysy, dokud vám hra neřekne, že už jste jich ulovili dost. Podíváte-li se do deníku úkolu, tak se tam dá zjistit, kolik krys vám ještě zbývá zabít. Po nachytání 8 krys se vraťte ke krysařkám a dostanete od nich speciální krysařskou hůl, na kterou si můžete věšet pochytané krysy. Dámy už vás toho víc naučit nemohou, ale doporučí vám jiného krysaře - Jimmiho Dazzlera v Ardougne, který je údajně expertem na trénování koťat.

Jimmiho "bleskozubku" Dazzlera, najdete v Ardougne v domečku západně za hostincem (tj. u hradeb západního ardougne severně od paláce). Domeček je na minimapě označen červenou hvězdou (značka pro minigames). Něco o trénování koťátek vám určitě prozradí, ale nebude to zadarmo. Nejprve za něj musíte splnit malou "zakázku". Jistý nejmenovaný potentát pořádá ve svém kouzelném domě uprostřed hustých lesů párty pro vybrané osobnosti. Pochopitelně má zájem na dokonalém průběhu akce, ale bohužel se v domě vyskytují malí nezvaní hosté. Nemůže si ovšem dovolit, aby někdo v jeho domě viděl krysaře, je tedy potřeba celou akci zvládnou "diskrétně". Od Jimmyho dostanete k nahlédnutí mapu s instrukcemi k cestě do zamořené lesní usedlosti a kouzlo, které vám má zaručit diskrétnost. To kouzlo funguje tak, že pokud vás někdo spatří, tak se teleportujete zpět k nejbližšímu "checkpointu" a dotyčnému je navíc vymazán kousek paměti, tak aby si vás nepamatoval. Jedná se o nejvíce frustrující část a doporučuje se nehrát tento úsek questu, pokud se vám RS seká nebo reaguje pomalu na příkazy. Do usedlosti se dostanete tak, že kliknete na papír s instrukcemi v batohu ("Read directions") a vyberete možnost "Follow the directions to the house". Protože je dost frustrující už cesta dovnitř, je zbytečné si dělat násilí i při cestě ven. Vřele vám doporučuji si vzít něco na teleportaci a je úplně jedno kam. Nejlepší je samozřejmě teleport co nejblíže k Ardougne, ale i cesta pěšky z Port Phasmatysu do Ardougne bude zcela určitě kratší a zábavnější než opakované pokusy o opuštění usedlosti běžnou cestou.

První úsek cesty představuje zahrada. Zahrada je podélně symetrická a rovněž trasy stráží (ale nejsou synchronní, takže pozor). Je tedy jedno, půjdete-li levou či pravou stranou. Chekpoint je brána do usedlosti. Tam budete vráceni, pokud vás zahlédne kterýkoliv strážný. Počkejte, až bude první strážný od vás po jižní straně živého plotu kolem jezírka a doběhněte ke vchodu k jezírku tak, aby vás kryl ten druhý menší strom před strážným číslo dvě na této straně. Zkontrolujte si jeho pozici a pokud vás nevidí, proběhněte k jezírku. Tady pozor, most přes jezírko je vyvýšený a občas vás na něm stráže spatří. Most přeběhněte a na druhé straně opusťte prostor s jezírkem. Posuňte se podél plotu na sever až ke věži oddělené živým plotem od boku domu. Pozor! Nechoďte na severní stranu věže, dokud si nezkotrolujete pozici obou strážců v prostoru severně od věže, jeden z nich dochází až k severnímu vchodu do prostoru s věží a mohl by vás spatřit. Zapněte si run a vyčkejte, až nebude žádný strážný blízko severnímu konci. Jižnější strážný musí být na jihu mezi domem a živým plotem a ten severnější musí být také co nejdále směrem severně od domu. Pak proklouzněte podél zdi do uzké uličky tvořené z druhé strany živým plotem v rohu se severní zdí. Jakmile jste zde, sledujte už jen nejsevernějšího strážce. Počkejte, až bude daleko na jihu, nejlépe poblíž zdi, a doběhněte podél severní zdi k jejímu středu. Tady je strom, oddělený od zbytku zahrady účkem živého plotu a to je druhý checkpoint. Pokud se dostanete až sem, už vás stráže k bráně vracet nebudou.

Nyní se musíte dostat do domu a s použitím vaší kočky chytit 6 krys. Počkejte. až budou stražní pryč a vyšplhejte na balkón pomocí takových zelených konstrukcí na zadní (severní) stěně domu. V horním patře domu jsou dva stražní, kteří se pohybují a dochází až na balkón. Pokud vás zahlédnou, budete přesunuti zpět na zahradu. Po obou stranách balkónu jsou úzké uličky, na jejichž konci se lze schovat a počkat, až stráže opustí balkón a přilehlou chodbu. Doporučují nejprve dojít do pokojíčku na západní straně chodby, je tam jedna krysa k chycení a je to poměrně snadné. Až ji budete mít zabitou, musíte se přesunout do prostoru na jihovýchodě tohoto patra. Což bohužel znamená projít přes velký prostor se strážemi. Teoreticky lze provést ve dvou krocích, schovat se v místnosti na východním konci chodby, počkat až budou oba strážní na balkóně a přeběhnout. Ale jde to i v případě, že je na balkóně jen východní strážný. S notnou porcí štěstí to lze přeběhnout přímo z balkónu v okamžiku, kdy je tento strážný odvrácen v nejvzdálenějším koutě na jihu, ale to z deseti hráčů vratí osm. Jakmile se vám to podaří, máte vyhráno. Nechte vaši kočku zabít 2 krysy nahoře a pak sestupte po žebříku o patro níže. Tam je třetí a poslední checkpoint a další dvě krysy. Protože ve vedlejších místnostech na západě jsou hoste, držte se dál od otevřených dveří (případně si počkejte, až se zavřou). Nechte kočku zabít dvě krysy v tomto prostoru a pak projděte dveřmi na severu do kuchyně a tam ulovte poslední šestou krysu. Zkontrolujte si v deníku úkolu, že jste skutečně chytili všechny krysy a teleportujte se pryč. Od Jimmyho Dazzlera přijměte vysvětlení ohledně Rat Pits, včetně manuálu k této minihře (právě jste získali přístup k Ardougnské krysí aréně, určené pro zápolení koťat). Jimmy je odborník na koťata a o dospělých kočkách neví nic. S tím musíte do Varrocku za dalším krysařem, Hooknosed Jackem.

Hákonos Jack stojí poblíž vchodu do další ratpits arény, tentokrát určené pro dospělé kočky. Vchod vypadá jako kanál a najdete ho ve Varrocku v oddělené části v jihovýchodní části města (opět je na minimapě červená hvězda - značka pro minigame). Vemte si red spider eggs, kwuarm, empty vial a 4 kousky sýra a pokecejte s Jackem. Nakonec dostanete za úkol rozmístit otrávenou návnadu do všech krysích děr ve skladu na jihu. Pokecejte z Hákonosem ještě jednou a použijte volbu "Can you make me some rat poison?" ke získání lahvičky krysího jedu z donesených ingrediencí. Rat poison použijte na ty čtyři kousky sýra a jděte do polorozpadlé budovy na jihozápadě této oddělné oblasti a tam vylezte po žebříku nahoru do skladu. Opatrně pravým tlačítkem klikněte na otrávený sýr, zvolte USE a pak klikněte na krysí díru ve zdi. Krysí díry jsou zde 4, jedna je v západní zdi v části s žebříkem, další je ve východní zdi, třetí je opět ve východní zdi ale víc na severu a poslední najdete v severozápadním rohu menší části skladu. Jakmile jste hotoví, vraťte se k Jackovi. Tam zjistíte, že se jeho kocour Pox otrávil vámi otrávenou krysou. Nabídněte pomoc ("Can I help?") a budete odesláni k apatykáři pro protijed. Vemte si z banky bucket of milk, grounded unicorn horn a marentil a jděte s tím k apatykáři ve Varrocku (jihozápadně od tržiště). Dvakrát po sobě pokecejte s apatykářem ("I need to talk to you about cats") a obdržíte výměnou za ingredience lahvičku cat antipoison. Cestou si z banky vyzvedněte 5-10 kousků jídla (podle toho, jestli máte kočku či kotě), já jsem používal tuňáky (a je úplně jedno, jestli raw či cooked). Pokecejte s Jackem a dostanete další úkol, dokončit "čistku" ve skladišti. Zdá se, že jedna krysa přežila. Jděte do skladiště a uvidíte velikou krysu (king rat) pobíhající v oddělené části skladiště. Vy se tam nemůžete dostat, ale v rohu je díra, kterou tam můžete prostrčit vaší kočku. Použijte kočku na díru a ta začne bojovat s krysou. Sledujte pečlivě healthbar vaší kočky a když klesne tak na "2hp", nakrmte kočku použitím jídla na díru. Musí to být na díru, nikoliv na kočku, takže používejte zásadně pravé tlačítko pro určení cíle. Po zabití královské krysy vás Jack pošle Do Keldagrimu za Smokin Joem, odborníkem na trénování přerostlých koček. Zároveň se vám odemkne přístup k ratpits pro dospělé kočky.

Přesuňte se do Keldagrimu (pokud máte Giant Dwarf quest, můžete použít důlní vozíky, jinak musíte okolo Relleky). Vemte si z banky weeds, pot a tinderbox a nezapomeňte na catspeak amulet, v této části je nutný. Zkouřeného Joa najdete uplně na východě města, severně od blast furnace. Joe vám pomůže, když vy pomůžete jemu ("I could help you"). Kousek od něj je krysí díra a tu je potřeba vykouřit a udusit tak krysy uvnitř. Nejprve si ale vyrobte vlastní vykuřovadlo - šoupněte weeds do hrnce a zapalte. Kočku si dejte do batohu, pověste si catspeaking ammy na krk a použijte vykuřovadlo na díru poblíž Joa. Nic moc se nestane, protože krysy utečou druhou dírou na jižní straně stěny. Projděte se k této díře, pokecejte znovu s Joem a znovu vykuřte díru (zase se nic nestane), odložte kočku na zem a znovu zkuste vykouřit díru. V tomto okamžiku by vás měla vaše kočka zarazit a nabídnout vám pomoc. Po ukončení animovane sekvence vám Joe prozradí, že Ratpits pro přerostlé kočky se nachází v podzemí blízkého hostince Laughin Miner a že v Port Sarimu se nachazejí další Ratpits, určené pro trénování dvou speciálních typů koček - Wiley a Lazy.

Běžte tedu do Port Sarimu a vyhledejte místní krysí arénu, vstup je opět označen červenou hvězdou na minimapě a najdete ho na břehu kousek severně od obchodu s rybářskými potřebami. U vchodu narazíte na osobu, za kterou vás Joe poslal - The Face. Tento krysař vás ale okamžitě odpálkuje s tím, že si s vámi chce promluvit kočičí trenérka a bardka Felkrash. Tu najdete dole v aréně, v té zadnější místnosti. Felkrash právě píše novou baladu o svých předchozích slavných činech a potřebuje, abyste jedním vrzem zlikvidovali všechny krysy v Port Sarimu. To aby tu událost mohla popsat tak říkajíc cizíma očima. Odmítne vám ovšem prozradit, jak to dokázala. Běžte znovu ven z arény a pokecejte s The Face. Nakonec ho ukecáte a zjistíte, že Felkrash s tím pomohl zaklínač hadů z Polnivneach. Vemte si tedy pár set gp, oblečte si desert suit a vyražte do Polnivneach (kupte si cestu na koberci, není nutné tam jít pěšky). Potřebujete 5gp na shantay pass, cca 105-110gp pro snake charmera a poplatek za koberec (100 nebo 200gp za jednu cestu, podle toho, jestli už máte Rogue trader minigame alespoň jednou). Polnivneach proběhněte na jih do hospody a z jižní strany najdete Aliho snake charmera. Použijte na něj peníze (tím ho vytrhnete z tranzu) a pokecejte na téma "I want to talk to you about animal charming". Nejprve se bude vykrucovat, ale když mu nabídnete peníze ("What if I offered you some money?"), tak otoči a řekne si o větší částku, než máte u sebe. Pošlete ho někam ("Forget about it, I don't care") a pak zvolte možnost pomalu odejit - "Walk away slowly". Jakmile se vám objeví možnost "Stop", použijte ji a koupíte si music scroll s melodií na očarování krys a případně i flétnu za 100gp (flétnu jen pokud ji nemáte).

Běžte opět do Port Sarimu ke krysí aréně a prohlédněte si music scroll. Nejlépe když si ho pomocí Alt-PrintScrn naberete do clipboardu a pastnete do kreslení nebo imagingu, abyste se na to mohli dívat. V nejhorším si to obkreslete na papír.