Mermalionův stručný průvodce
světem RuneScape

Spirits of the Elid Quest

tento úkol je jen pro platící hráče a je středně obtížný.

Požadavky:
lvl 33 Magic
lvl 37 Ranged
lvl 37 Mining
lvl 37 Thieving
schopnost zabít 3 golemy lvl 75

Odměna:
2 questpoints
8000 xp do dovednosti Prayer
1000 xp do dovednosti Thieving
1000 xp do dovednosti Magic
možnost doplnění Prayeru v Nardažském chrámu

První verze


Návod

Vybavení: desert suit, waterskin, knife, rope, law a air runes (telegrab), needle, thread, pickaxe, ranged, crushing, stabbing a slashing weapons, cca 1000gp na magic Carpet, světlo (candle, torch, lantern) a Shantay pass. Charged glory amulet vám může ušetřit pár kroků.

Úkol začíná rozmluvou se starostou městečka Nardah, které najdete v poušti jihovýchodně přes řeku od města Polnivneach. Chcete-li ušetřit pár vteřin, vemte si kromě peněz a pouštní výbavy také runy na telegrab. Ale v Nardahu je banka, takže to není vysloveně nutné. Nejjednodušší doprava je pomocí magického koberce. Ze Shantay pass leťte do Polnivneach, to proběhněte směrem na jih a za hospodou nasedněte na další koberec do Nardahu. Stanoviště koberce je na západ od Nardahu, severně od cesty. Městečkem proběhněte přes náměstí na východ, kde se nachází velká budova radnice. Na minimapě bude označena modrou hvězdou (quest mark). Uvnitř radnice najdete několik strážných a hlavně starostu. Starosta - Awusah the Mayor - vás srdečně přivítá v Nardahu a pokud mu řeknete, že hledáte nějaké to dobrodružstvíčko ("I am an adventurer in search of quests"), nabídne vám k řešení jeho největší aktuální problém. V Nardahu totiž nedávno vyschla fontána, zasobující městečko vodou. A k dovršení všeho, pokud se pokusí donést vodu od řeky, voda se záhadně vypaří, ještě než s ní překročí hranice městečka. Awusah nemá ponětí, proč byla kletba na městečko uvalena, ale když se ho zeptáte ("Any idea how you got this curse"), tak se dozvíte, že patrně kvůli smrti Saradominova kněze, k níž došlo přibližně ve stejné době, jako byla kletba na městečko seslána. Jediným zdrojem vody je obchodník s vodou z Polnivneach, jeho ceny jsou ovšem poněkud "monopolní" a Awusah by rád viděl kletbu odstraněnou. Možná byste se mohl poptat po městě a zjistit, zda někdo neví o té kletbě něco bližšího? Slibte mu to ("Ok I will have a look around and see what I can do") a vyražte na výzvědy po Nardahu.

Od radnice jděte rovnou na sever, do nejseverovýchodnějšího domečku. V něm bydlí místní "starší" - Ghaslor the Elder. Zeptejte se ho na kletbu ("I am trying to find out the cause of this town's curse" a dozvíte se, že byste se měli zeptat duchů řeky. Poptejte se na ty říční duchy ("River spirits, what are they?") a dozvíte se, že jsou to strážci pramenů řeky Elid a že jsou to právě oni, kdo ovládají veškerou vodu v okolí řeky. Pokud se s vodou něco děje, říční duchové o tom musí něco vědět. Ghalor vám dá na cestu ještě jednu starou baladu, ve které je popisován předchozí neúspěšný pokus o návštěvu říčních duchů. Přečtěte si ho, dozvíte se kam máte cestovat a zhruba co vzít s sebou. Především potřebujete Robes of She a klíč od prvních dveří k pramenům řeky. Všechny tři tyto předměty naleznete hned kousek na západ v nedalekém chrámu, společně s nerudným kustodem - Shirrati the Custodian. Kustoda se optejte na klíč, vystavený ve východní části chrámu ("what is that key on display?"). Dozvíte se, že se jedná o klíč ke svatyni říčních duchů řeky Elid a že od něj máte dát své špinávé pracky pryč. Dobrá, když už jste v západní části chrámu, otevřete severní cupboard (skříň u zdi) a dvakrát ho prohledejte. Najdete svrchni a spodní část torn robes. Pak zajděte do východní části a telegrabem ukradněte klíč. Z chrámu běžte přes náměstí na jih městečka, kde najdete banku. Z banky vyzvedněte jehlu a nit (needle a thread) a použijte jehlu postupně na oba kusy torn robes. Tím potrhanou róbu opravíte a budete si ji moct obléci (ale ne teď, nejsem si vůbec jist, zda tato ceremoniální róba chrání před účinky pouště).

Nyní se vypravte na cestu k pramenům řeky Elid. Můžete se teleportovat do Al-Kharidu a pěšky dojít do Shantay pass nebo tam můžete doletět koberci. Z banky si nejprve vyberte potřebné věci. Kromě robes of She a klíče budete potřebovat lano, pickaxe, luk a nějaké levné šípy (stačí pár, levné proto, že nepůjdou sebrat), možná nějaké jídlo nebo prayer potion (musíte zabít tři golemy lvl 75) a hlavně různé zbraně na zabití golemů. Každý je zranitelný jedním jediným druhem fyzického útoku. Potřebujete zbraň na crushing útok (warhammer, mace, hůl), stabbing (dýka, krátký meč nebo pickaxe, ten musíte mít tak jako tak) a slashing (meč, sekera). Některé zbraně mají více druhů útoků (třeba oštěp) podle zvoleného bojového modu. Ze Shantay pass vyrazte na jihovýchod k mostu na Uzer, ten přejděte a od východního konce mostu běžte rovně na sever. U pramenů řeky najdete vodopád (označený na minimapě červeným vykřičníke - dungeon mark). Nad vodopádem se nachází zahnutý kořen (root), na který můžete použít vaše lano a vyšplhat tak dovnitř do jeskyní nad vodopádem. Tam si oblečte ceremoniální róbu a projděte prvními dveřmi. Ocitne se ve velké místnosti, kde budou naproti na severu další, zamčené dvojité dveře a ve východní části najdete tři malé přilehlé místnůstky. Při pokusu o vstup do kterékoliv z nich budete napadeni strážným golemem a dokud ho nezabijete, tak se do příslušné místnůstky nedostanete. první místnost na jihu je chráněna bílým (white) goleme, který je zranitelný pouze stab útokem (a můžete ho zlikvidovat třeba krumpáčem). Uvnitř jeho místnosti najdete žlab s vodou, která je blokována záhadným mechanismem. klikněte na něj a vaše postava použije váš thieving skil a vodu uvolní. Další dveře proti směru hodinových ručiček brání šedy (gray) golem, kterého lze zabít slashing útokem (tj. nejlépe mečem). Uvnitř místnustký je opět zablokovaný žlab s vodou, překážkou je tentokrát hromada kamení, kterou rozbijete krumpáčem. Poslední místnůstku chrání černý (black) golem zranitelný pouze crushing útoky. Použijte na něj warhammer nebo tak něco a až bude po něm, vstupte do jeho místnůstky a uvolněte poslední koryto s vodou tak, že vystřelíte (shoot) šíp do terče vzadu za korytem. Jakmile voda ve všech korytech poteče až do díry v zemi, odemknou se druhé dvojité dveře a na konci místnosti za těmito dveřmi si můžete konečně pokecat s říčními duchy. Není třeba mluvit s nějakým konkrétním, stejně s vámi budou mluvit všichni tři najednou. Řekněte jim, že jste vyslancem Nardahu ("I come as an emissary from the people of Nardah"), a dozvíte se, že za to prokletí jsou skutečně zodpovědní přítomní říční duchové. Jakož i za vraždu zmíněného saradominova kněze. Důvodem je, že se lidé v městečku odvratili od bohyně Elidinis a na radu kněze dokonce odstranili z chrámu její posvátnou sošku. Když si tedy lidé v Nardahu myslí, že už svou bohyni nepotřebují, nepotřebují ani její dary. Jako například vodu z posvátné řeky Elid. Na otázku, jak kletbu zrušit ("Is there anything they can do to get their fountain working again?"), dostanete odpověď, že kletba bude trvat, dokud se soška bohyně nevrátí zpět do Nardažského chrámu.

Vraťte se do Nardahu a pokecejte se starostou. Awusah vám řekne, že sošku svrhli do propasti západně od města. Pokud chcete, můžete se tam po ní podívat. Před odchodem zabavte Awusahovi boty, ktere stojí uvnitř radnice kousek jižně od vchodu. Vemte si ještě nůž (knife) a hlavně světlo (potmě v propasti nejspíš zemřete) a možná i lano. Propast najdete kousek jihozápadně od místa, kde se "ztrácí" cesta z Nardahu v poušti. Sešplhejte do propasti a ocitnete se v jámě s hady odkud vedou dveře do male místnůstky na severu. V této místnůstce najdete džina. Jak se můžete dovědět během rozhovoru, není to onen přátelský džin, rozdávající po světě kouzelné lampy potřebným. Je to jeho starší a nerudnější bratr. Optejte se ho rovnou na sošku ("I am after a statue that was thrown down here"), džin ji skutečně má. Zeptejte se, co by za ní chtěl ("Maybe I can make a deal for it?") a džin po vás bude chtít starostovu duši. Na upřesňující otázku, jak se dá taková duše vlastně vyjmout ("How am I meant to remove someone's soul?"), se vám dostane skvělé rady, že to jde velmi snadno nožem. Přijměte nabídnutý obchod ("Ok I agree to deal") a běžte si opatřit starostovu duši. Pokud se ho zeptáte, rozhodně vám ji odmítne dát a prohlásí, že do jeho blízkosti rozhodně nemáte chodit s nožem. Nicméně je tu náhradní řešení. Použijte nůž na starostovy boty a vyřežte z nich jejich "duše" (to je taková slovní hříčka). Pokecejte znovu s džinem a dostanete výměnou za jednu z nich onu předmětnou sošku. Druhou můžete klidně zahodit. Se soškou se vraťte do Nardahu a běžte na sever do chrámu. Uprostřed jeho severní stěny je malý čtvercový prázdný podstavec. Použijte na něj sošku a kletba bude z městečka sejmuta. To je konec questu můžete si vychutnat boží odměnu (pokud vám modlení nesedí, kupte si na náměstí u stánku čokoládové eskymo).