Mermalionův stručný průvodce
světem RuneScape

TokTz-Ket-Dill Quest

tento úkol je jen pro platící hráče a je poněkud matoucí

Požadavky:
lvl 40 Attack
lvl 45 Streght
lvl 43 Crafting
lvl 41 Mining
lvl 50 Construction
schopnost zabít lvl 100 monstrum v melee souboji bez prayeru
schopnost zabit lvl 47 monstra magii a range.

Odměna:
1 questpoint
5000 xp do dovednosti Attack
5000 xp do dovednosti Strenght
10000 xp do dovednosti Crafting
15000 xp do dovednosti Mining
20000 xp do dovednosti Construction
přístup do tzhaarských dolů

první verze


Návod

Vybavení: pickaxe (nejlépe rune), hammer, chisel, 15 oak planks, bojové runy a bow+arrows nebo crosbow+bolts
doporučen dhide armor pro opravovací část a melee armor pro finální boj. pár kousků jídla, super potiony. Teleport do Varrocku a něco na teleport zpět - dramen nebo lunar staff (ring code BLP), glory, house tele (s domkem v Brimhavenu), ...

Quest začíná rozhovorem se třemi TzHaary v novém tunelu východně od vchodu do vulkánu. Vemte si pouze teleport do Varrocku, víc v téhle chvíli nepotřebujete. Tato trojice hlídá zavalený vstup do dolů v severní stěně nové chodby. Pokecejte ("what has happened here?") a dozvíte se, že se v dolech objevilo nebezpečné monstrum - TokTz-Ket-Dill. Normálně by se ho TzHaarové vydali ulovit, ale situace je komplikovaná tím, že dotyčný lávový krteček natolik poškodil tunely pod městem, že hrozí jejich zhroucení při sebemenším pokusu se k monstru prohrabat blíž. Jediný nezavalený průchod je příliš úzký než aby jím mohli lovci projít. Nabídněte pomoc ("Maybe I'm small enough") a TzHaarove to nakonec uváží jako dobrý nápad a pošlou vás za strážcem té díry naproti přes chodbu. Pokecejte ("I was told to talk to you"), TzHaar-Ket-Groll ovšem nebude tímhle nápadem zrovna nadšený. Nakonec sice uzná, že vaše velikost a pružnost má v této situaci určité výhody, ale stejně se uchýlí k menším obstrukcím. V tomto questu máte dva hlavní úkoly, jedním je zabít monstrum a druhým opravit tunely, aby bylo možné se do nich bezpečně prokopat. A aby ste se k monstru vubec dostali, budete si muset místy prokopávat cestu a musíte nejprve zajistit všechny hrozící závaly v dané sekci, aby vám to při prokopávání nespadlo všechno na hlavu. TzHaar-Ket-Groll vás odmítne pustit dál, dokud nebudete mít všechny potřeby pro opravu tunelů. Dokonce je tak "hodný", že vám dá i přibližný seznam věcí, které budete potřebovat. Má to drobný háček, seznam je v TzHaarštině a Ket-Groll vám ho rozhodně odmítne přeložit. Jen si běžte do knihovny!

Knihovna je v male jeskyni, kam se dostanete průchodem nalézajícím se v západní stěně kousek jižně od magma furnace. Pokecejte s knihovníkem ("I need help with TzHaar Language"), knihovník TzHaar-Mej-Lor vás odkáže na zadní sekci knihovny, kde se nacházejí pěkně vyrovnané hromádky popela. Zdá se, že TzHaarové pokladají tyto hromádky za lidské knihy, protože když si objednají knihu, přijde bedna plná popela. Nakonec vás odkáže na knihovnu ve Varrocku, odkud jim knihy posílají. Skočte si tedy do Varrocku a pokecejte s Reldem ("I have a question about TzHaar Language"). Reldovi přijde vaše zjištění o zpopelňování knih ve vulkánu komické a dokonce si i vzpomene na průvodce, kterého byste mohli použít. Jako obvykle je někde v knihovně a najít si ho musíte sami. zkuste druhou knihovnu od jihu na západní stěně. Průvodce si pročtěte, získáte přehled základních slov a frází. přečtěte si potom i ten lístek na přebalu, ten obsahuje příklady číslovek. Díky tomu získáte představu, co by tak asi mohlo být napsáno na tom kameni od Ket-Grolla. Vezměte si 14 oak planků (pokud nemáte, skočte si je vyrobit na pilu nebo koupit v GE), krumpáč (ideálně rune pick), hammer, chisel, runy na asi 50 bolt and blast spells a luk nebo kuši a asi 50kusu střeliva. Průvodce můžete zahodit, kámen si ještě chvíli nechte. Oblečte si splitbark nebo dragonhide armor. Vraťte se do TzHaar k TzHaar-Ket-Grollovi a řekněte mu, že už víte jaký materiál je potřeba ("I know what to bring now") a postupně ho vyjmenujte ("A pickaxe", "Oak planks" a "Blocks of stone"). Ket Groll je s vámi konečně aspoň trochu spokojen a pošle vás za TzHaar-Hur-Frokem kvůli impregnaci prken a taky pošle zprávu TzHaar-Ket-Rokovi o kus dál východně, že máte přístup do Tzhaar magma dolu na obsidián. Nejprve si tedy skočte pokecat s TzHaar-Hur-Frokem naproti přes chodbu (je to jeden z TzHaarů, u kterých jste začali quest) a požádejte ho o impregnaci vašich dubových prken ("Can you treat these oak planks for me?" a "Here you go"). Pak se vydejte na východ a vstupte do dalšího průchodu v severní stěně.

Tím se ocitnete v dole na obsidián. Jenže ho zatím neumíte těžit, musíte se to naučit od lokální autority - TzHaar-Hur-Brekta. Tohle je patrně nejtěžší část questu. Obzvlášť pokud nepoužijete nějaký návod. Hur-Brekt vás tedy rozhodně učit dolovat nechce, má jakési rasové předsudky. Ale nakonec ho přesvědčíte systémem "něco za něco" ("Can you teach me magma mining?", "But it is very important!"). Nebude to jednoduché. Hur-Brekt je divadelní autor a chce po vás, abyste přesvědčil všechny 4 horníky v dole, aby souhlasili s rolí v jeho nové hře. Běžte za kterýmkoliv z nich a řekněte mu aktualní story ("let me tell you all about the plot"). Když to uděláte tak se všichni čtyři horníci k danému story postupně vyjádří. A k tomu originálnímu se vyjádří všichni 4 negativně. Asi bude třeba story poněkud upravit. Problém je, že pocházejí z různých kast a co se líbí jednomu se rozhodně nebude líbit jinému, takže najít něco, s čím budou souhlasit všichni bude velmi obtížné. Pokecejte na to téma s Hur-Brektem ("We should change the plot") a vyberte možnost "The humans started it". Zopakujte rozhovor s minery o aktuální story a zjistíte, že se líbí všem kromě TzHaar-Hur-Klaga. Běžte si tedy promluvit právě s ním a zeptejte se ho, jak by se story dalo vylepšit ("how can I make the story better?"). Nelíbí se mu, že tam není žádný TzHaar-Hur. Tak ho tam tedy přidejte jako oběť loupeže ("TzHarr who gets assaulted in its home is TzHaar-Hur"). To ho uspokojí a nenaštve ostatní. Nyní pokecejte na stejné téma i s ostatními. Nejprve řekněte TzHaar-Ket-Jokovi "A ThZaar-Ket is aware what's going on", nebude nadšený, ale akceptuje to. Totéž řešení zvolte i pro TzHaar-Mej-Kola ("One is a TzHaar-Mej who is aware about the situation"). Posledního řešte TzHaar-Xil-Mora a zařaďte kriminálníka do jeho kasty ("The criminal could be a TzHaar-Xil"). Tím je story relativně v pořádku, má rozumný začátek, ale ještě nám toršku hapruje konec. Jděte si o tom pokecat s TzHaar-Hur-Brektem ("We should decide an ending") a zvolte "The criminal's plans are foiled". Předneste horníkům aktuální verzi story a zjistíte, že TzHaar-Xil-Mor není s tímto koncem právě spokojen. Pokecejte si tedy pravě s ním a změňte story ještě jednou ("The plans aren't always foiled"). Tím jste vyřešili příběh a můžete se pustit do obsazení. Pokecejte s Hur-Brektem ("They are all happy with plot") a můžete jít přidělovat role. TzHaar-Mej-Kolovi přidělte roli KerKul-Schmula a maličko ji pozměňte ("You will play role off ... KerKul Schmul", "we should modify your current role"). TzHaar-Xil-Mor bude hrát hlavní postavu TokTz-Ket-Ek-Macka a modifikaci nepotřebuje. Ket-Jokovi přidělte roli člověka JalYt-Jenny, roli modifikujte, ale NESOUHLASTE s jeho návrhem. Hur-Klagovi přidělte roli TzHaar-Hara, modifikujte ji a SOUHLASTE s tím, že se nakonec bude jmenovat TzHaar-Hur-Klag. No a to je vlastně všechno takže šupšup za Hur-Brektem ("Yes, all roles have been given out"). Pokud vše jde jak má, dostane se vám potřebného školení. Mimochodem, pokud něco pokazíte tak, že se s vámi přestanou někteří horníci bavit, pokecejte s Hur-Brektem, tím se vrátí story zpět do původního stavu a můžete vše modifikovat znovu.

Takže tím máte nejhorší část questu zasebou a můžete si natěžit obsidián z žil ve zdech. Každá žíla dá dva kousky a pak musíte chvíli čekat nebo jít raději těžit jinou žílu. Natěžte si obsidan do všech volných míst v inventáři a vyrazte zpět za Ket-Grollem. použijte chisel na obsidián v inventáři a vyrobte z něj pilíře. Optejte se Ket-Grrolla na instrukce ("How do I repair the tunnels?") a jeho odpověď si důkladně přečtěte (ale já vám to ještě přeložím). Pak se protáhněte škvírou ve stěně do první sekce nestabilních tunelů. Tady věnujte pozornost červeným linkám na zdech minimapy, to jsou hrozící závaly v chodbách. Dále můžete na minimapě vidět ohraničené hnědé skvrny ve volných prostorech, což můžou být (a většinou jsou) taky hrozící závaly. Každý zával (cave-in) si nejprve prověřte pomocí pravého tlačítke a možnosti EXAMINE. To vám napoví, jaký materál použít na jeho zajištění. Pokud se pokusíte použít nesprávný materiál, hra vám to oplatí několika kameny do hlavy, takže bacha. V zasadě pokud je závál "not too bad", použijte na jeho zajištění prkna. Pokud je "very bad" použijte pilíř. Ale pozor! piliř blokuje cestu, takže pokud přes dané místo potřebujete někam jít, tak počkejte se zajišťováním dokud nevyřešíte všechno za pilířem a hlavně se pak postavte na tu správnou stranu od závalu. Přes nezajištěné místo můžete normálně chodit bez nějakého nebezpečí. Pokud je stav poškození "bad", tak záleží na tom, jestli jde o stěny v tunelu nebo strop ve na volném prostranství. Stěny v tomto případě zajistěte prkny a strop pilířem. první zával v cestě v první sekci zlikvidujete volbou "push" stejně jako nevhodně postavený pilíř. Jakmile se vám podaří zajistit všechny hrozící závaly v dané sekci můžete se prokopat zavaleným tunelem do další sekce. Vchody a východy jsou na minimapě vyznačeny dlouhou červenou linkou. Pokud opustíte rozpracovanou sekci, vyjdete ven rovnou na chodbu a když vlezete do škvíry vratíte se do rozdělané sekce. do dokončených sekcí se tedy nelze vrátit. Pokud vám dojdou pilíře tak si prostě dojděte natěžit víc obsidiánu. Celkem potřebujete 17 pilířů, pokud tedy neuděláte nějakou chybu. V sekci 2 se potkáte s prvním fire monstrem lvl 47, které na vás bude útočit ohnivou magií zpoza přechodu přes lávu a bránit vám tak v jeho překonání. Toto monstrum je zranitelné pouze magií, nejlépe vodní, ale vítr jí taky dokáže zlikvidovat docela dobře. Pokud byste měli potíže ji zasáhnout, sundejte si kus dragonhide armoru pro snížení penalizace na magický útok. Magic protection prayer funguje dobře, ale není ve skutečnosti potřeba. V sekci 3 bude potom ještě jedno fire monstrum hajit přechod přes lávu společně se dvěma lávovými monstry (taky lvl 47), které po vás flušou úlomky lávy a jsou zranitelné pouze lukem. V prvním souboji musíte porazit fire a láva monstra. zbyle lávové monstrum se drží mimo dostřel, ale stále vám dokáže zabránit v přechodu přes lávu, takže si musíte najít jinou pozici pro střelbu.

Jakmile stabilizujete všechny tři sekce, Prokopete se konečně do "normálního" dolu s mithrilem, adamanitem a uhlím. Tento důl je severně od startovního bodu questu a pokud prokopete zavalený vchod na jihu, můžete tam tudy od téhle chvíle v klidu procházet. Pokecejte s kterýmkoliv horníkem v dole na téma "neviděli jste tu nějakou příšeru?" ("have you seen a big Armadillo?") a dozvíte se, že potvorá se ukrývá v málé jeskyni na severu od dolu. Prokopejte se ale nejdřív na jih a dojděte si do banky. Vyzbrojte se plátovou zbrojí a krumpáčem, nejlépe runovým. pokud máte dobrou cruching zbraň, můžete si ji vzít taky, ale není to potřeba, rune pick je naprosto dostačující. Vemte si i superset a nějaké jídlo. Neberte si nic svatého a nepoužívejte prayer protection (ale můžete použít třeba chivalry). Před vstupem do jeskyně vypijte superset, nastavte si pickaxe na crushing attack a autoretaliate na on. V jeskyni počkejte několik kol až krumpáč rozbije jinak nezranitelnou "kůži" monstra a jenom se uzdravujte, pokud to je potřeba. Jakmile slupka spadne, můžete změnit zbraň za lepší, ale musíte pořád používat crushing útok. Ale combat lvl 80 (f2p) s rune krumpáčem je tímhle způsobem schopen kilnout tu potvoru se spotřebou jednoho kusu jídla. Taky je možne si vyvolat bojového společníka. Zejména minotaur je schopen monstrum zabít velice rychle a to dokonce i když mu nerozbijete tu jeho skořápku.

po zabití monstra si nezapomeňte zvednou 1000 tokkulů co z něj vypadly a běžte pokecat s těmi třemi dobráky, kteří vám quest zadali. No a to je všechno.


verze článku: 14.5.2008