RuneScape krok za krokem

Průvodce po Tutorial Isle a rozhraním Runescape

Úvod
Při prvním spuštění hry po založení nového účtu si musí hráč nadefinovat vzhled postavy a potom absolvovat povinný tutoriál. Protože Runescape umožňuje hrát zadarmo a vlastně i anonymně, může nastat problém s lidmi, kteří nedodržují pravidla. Trestem za porušení pravidel je zablokování účtu, jenže dotyčný podvodník si může okamžitě vytvořit účet nový. Vlastně si může vytvořit celý balík účtů. Nutnost absolvovat povinně několikaminutový tutoriál má znemožnit automatické založení účtu pomocí robota (makra) a tím vytváření balíku mnoha účtů k pochybným účelům alespoň znesnadnit.

Tento průvodce měl být původně jenom pomůcka pro procházení tutoriálu a popis rozhraní měl být v samostatné příručce. Protože je ale tutoriál koncipován jako soubor lekcí, procvičujících používání jednotlivých prvků herního rozhraní, musel jsem stejně řadu informací ohledně rozhraní napsat už sem. Až už tu bylo tolik informací o herním rozhraní, že se mi zdálo lepší sem doplnit i zbytek a neopisovat to všechno znovu do jiné příručky. Je to sice trochu na úkor přehlednosti, ale doufám, že to přežijete.

Řada mých znamých hráčů považovala nápad, napsat průvodce tutoriálem, za dobrý vtip. Já si to nemyslím. Pokud někdo nikdy nehrál podobnou hru a ještě trochu plave v angličtině, může mít v průběhu tutoriálu vážné problémy. Během tutoriálu je totiž omezená možnost komunikace s okolím a nový hráč, pokud něčemu nerozumí, si nemůže vyžádat pomoc od okolních hráču (i kdyby věděl, jak se to dělá). O několika takových hráčích vím. Vzpomínám si, že první verze tutoriálu dělala potíže dokonce i hráčům, kteří Runescape už nějakou dobu hráli a chtěli si jen založit další postavu. Současná verze je už velmi dobrá a hráče celkem slušně "vede", aby se nikde nezasekl. Jagex tutoriál také nestále drobně vylepšuje (například před nedávnem přidal Progress bar, který hráči ukazuje, jak je asi daleko od konce tutoriálu). Takže se nedivte, pokud narazíte v mém popisu na nějaké odchylky od skutečnosti. Na tutorial isle se ze hry nelze vrátit, a jediný způsob, jak zjistit nějaké změny, je založit si další postavu (a už takhle jich mám šest). Jagex bude na Tutorial Isle určitě pracovat, je pro něj důležité, aby noví hráči nezískali o hře špatný dojem už tady nebo aby se tu náhodou "nezasekli". Málokdo se bude pokoušet hrát hru, kde není schopen absolvovat ani tutoriál...

Vzhled postavy
První věc, kterou musíte ve hře udělat, je nastavit si vzhled postavy. Proto se vám při prvním přihlášení otevře v hlavním okně hry následující grafické rozhraní:

Nejdříve si zvolte pohlaví své postavy (Gender) - muže to být Male (muž) nebo Female (žena). Toto rozhodnutí ovlivní pouze vzhled vaší postavy, na hru jako takovou nemá žádný podstatný vliv. Potom si šipkami v levém sloupci navolte vzhled jednotlivých částí těla a střih základního ošacení. Šipkami v pravém sloupci si můžete vzhled postavy barevně doladit podle svého vkusu. Sice je možné si vzhled postavy později ve hře změnit, ale budete si na to muset opatřit slušnou hromádku zlatých mincí. Jakmile budete spokojeni se vzhledem své postavy, klikněte na tlačítko Accept, tím se vaše nastavení uloží a vy se můžete pustit do tutoriálu.

Rozvržení herního rozhraní
Tutoriál má hráče postupně seznámit s rozhraním hry a se základními herními činnostmi. Abyste se v následujícím textu lépe orientovali, zmíním se o herním rozhraní trochu víc obecně. Po nastavení vzhledu postavy uvidíte na obrazovce vašeho monitoru obrázek velmi podobný tomuto:

Jak vidíte, můžeme si herní rozhraní RuneScape rozdělit na čtyři základní oblasti. Největší prostor zabírá hlavní okno hry. Je to něco jako průzor z reálného do virtuálního světa, kterým můžete sledovat z nadhledu svou postavu a její bezprostřední okolí a skrze který ji můžete i ovládat jednoduchými příkazy myší. Pod Hlavním herním oknem najdete menší Okno zpráv, ve kterém se vám budou v průběhu hry zobrazovat různé zprávy a prostřednictvím kterého budete také komunikovat s okolními hráči. Napravo od Hlavniho herního okna najdete v horní části Minimapu a malý kompas. Minimapa ukazuje zmenšené okolí vaší postavy při pohledu kolmo shora a kromě toho zobrazuje i pozici většiny okolních postav, volně ležících předmětů a dále navigační značky, které vám mohou pomoci při hledání obchodů, dílen a jiných významných lokací. Kompas vám zhruba ukazuje, jak je mapa zrovna natočená (neboli kam se zrovna díváte). Malá připomínka pro lidi, méně zběhlé v práci s mapami, je to mezinárodní kompas, takže písmeno N ukazuje k severu. Pod Minimapou najdete poslední důležitou oblast rozhraní - Ovládací panely. Ty slouží ke zobrazování důležitých informací o vaší postavě, zadávání složitějších příkazů, které by bylo obtížné zadávat přímo v herním okně, k přístupu k věcem, které máte u sebe, a také k ovládání samotného herního rozhraní. Ovládacích panelů je momentálně 13 a všechny si později podrobně probereme. Kromě těchto čtyř oblastí, se ještě zmíním o řádce s odkazy, která je nad vlastním herním rozhraním (není tak úplně jeho součástí), kde najdete odkazy na velkou interaktivní mapu (World Map) a na on-line verzi manuálu (Manual). Oba tyto odkazy si otvírají vlastní instanci prohlížeče, tj. můžete je bezpečně použít i během hry. Nicméně interaktivní mapa je opět Java aplikace, takže pokud máte slabší počítač, raději použijte statickou verzi mapy, kterou najdete jako obrázek ve formátu JPEG na hlavní stránce Runescape přes tlačítko Extra Files. Pod Oknem zpráv najdete čtyři velká tlačítka, první tři zleva slouží k filtrování komunikace a to čtvrté je tlačítko pro "bonzáky", kterým můžete správcům hry zatepla "prásknout" něčí nevhodné chování. O všech těchto tlačítkách a jejich používání se zmíním později v textu, až na to přijde řada.

Odhlašování ze hry a nastavení rozhraní
Na začátku tutoriálu jsou uzamčeny všechny ovládací panely, kromě panelu pro odhlášení ze hry a panelu pro nastavení rozhraní, a budou odemykány postupně v průběhu jednotlivých lekcí. Funkce ovládacího panelu pro odhlášení a panelu nastavení rozhraní není v tutoriálu vysvětlována vůbec, přitom je jejich funkce docela důležitá. Proberu je tedy hned na tomto místě. Řádné odhlašování ze hry je velmi důležité, protože server vás sice po několika desítkách sekund bez spojení nebo bez aktivity odhlásí sám, ale mezitím může být vaše postava napadena (například monstrem z náhodné události) a zlikvidována, aniž byste mohli jakkoliv zasáhnout. Odhlásit ze hry se můžete kdykoliv, pokud nejste uprostřed nějakého boje (je tam desetisekundový blok proti odlogování kvuli PvP bojům - tj. pokud prohráváte, nelze se zachranit prostým odlogováním, musíte nejprve úspěšně utéct). Pro PvM souboje to sice platí také, ale pokud se jedná o obyčejné monstrum, kontroluje se i spojení s vaším klientem a vaše aktivita, čili při ztrátě spojení nebo dlouhé nečinnosti hráče bude souboj přerušen a postava odlogována. Pokud vám ale vypadne spojení při souboji s monstrem z náhodné události nebo s jiným hráčem, máte smůlu, tam se bojuje vždy až do konce (většinou do vašeho konce). Odhlášení ze hry provedete přes ovládací panel LOGOUT (viz obrázek vpravo). Ten si otevřete tak, že klepnete na ikonu tohoto ovladacího panelu uprostřed spodní lišty výběru ovládacích panelů. Ikona je složena ze slov LOG a OUT umístěných nad sebou. V tomto panelu se nachází jedno veliké červené tlačítko s nápisem "Click here to logout", jehož stisknutím se ze hry odhlásíte. Po přihlášení budete pokračovat od místa, kde jste skončili, případně od výchozího bodu minihry, pokud jste se odhlásili před jejím dokončením.

Hned vpravo od ikony panelu LOGOUT najdete ikonu pro výběr panelu nastavení herního rozhraní. Tato ikona má tvar montážního klíče. Klikněte na ní a uvídíte ovládací panel Game Options jako na obrázku vpravo. Hned první nastavení shora (Screen brightness) může být pro řadu hráčů docela významné, je to nastavení jasu obrazu v hlavním okně a to na některých monitorech vychází příliš tmavé. Máte na výběr 4 možnosti (vybraná možnost je vždy vyznačena červeným podkladem). Efekt je okamžitý, takže si vyzkoušejte, co vám "sedne". Vlevo pod volbou jasu najdete nastavení režimu ovládání vaší myšky (Mouse buttons). Runescape se, až na zadávání větších čísel a komunikaci mezi hráči, ovládá hlavně myší. Myš normálně pracuje stejně, jako jste zvyklí z Windows, čili kliknutím levým tlačítkem se provede výchozí akce zatímco po kliknutí pravým tlačítkem se objeví kontextová nabídka, kde si požadovanou akci vyberete. To odpovídá režimu dvoutlačítkové myši (nastavení "Two"). Runescape ale umožňuje i ovládání jednotlačítkovou myší, v tom případě odpadá výchozí akce a na jakékoliv kliknutí se vždy otevře kontextová nabídka. Do tohoto režimu se dostanete, když nastavení "Mouse buttons" přepnete na hodnotu "One". Napravo od nastavení režimu myšky najdete možnost zablokovat "efekty" při běžné konverzaci - tím se myslí barevná písma, blikající pohybující se nápisy a další vymoženosti pro upoutání pozornosti "posluchačů". Nastavení na "OFF" je vhodné, máte-li slabší počítač a nacházíte se na nějakém tržiští, kde se každý snaží o co nejviditelnější efekty. Po nastavení na "OFF" uvidíte u všech hráčů nad jejich hlavou standardní žlutý text a nic víc. O řádku níž najdete vlevo nastavení "Split private chat", jehož nastavením na "ON" dosáhnete toho, že všechny zprávy z kanálu soukromých zpráv (private chat) se budou zobrazovat bleděmodrou barvou na spodním okraji hlavního herního okna a nikoliv v okně zpráv. Výhoda je, že takhle zprávy od svých přátel (nebo o nich) lépe uvidíte (pokud zrovna nejste na sněhu). Nevýhoda je, že vidíte jen poslední 4 zprávy. Chcete-li vidět delší historii, musíte si dát "Split private chat" na "OFF" a nalistovat si další zprávy normálně v historii okna zpráv. Sousední nastavení "Accept Aid" souvisí se souborem kouzel "Teleport other to...". Pokud budete mít tuto volbu nastavenu na "Yes", mohou na vás zkušení mágové z řad hráčů zakouzlit některé z této skupiny kouzel a vám se otevře nabídka, kde potvrdíte, že skutečně chcete být teleportování do zmíněné lokace. Při nastavení této volby na "No" vás nikdo s nabídkou k teleportování obtěžovat nebude. Spodní dva řádky se týkají nastavení zvuku a jsou přístupné jen pokud hrajete ve vysokém rozlišení. "Music volume" ovládá hlasitost hudby a "Effect volume" hasitost "efektů" - údery, skřeky, a podobně. Hlasitost se dá nastavit ve 4 stupních (1-4, kde 4 je nejhlasitější) a případně úplně vypnout nastavením na "Off".

Rozhovory s NPC a první kroky v tutoriálu
(NPC = Non Player Character - postava řízená počítačem)
Okno zpráv je v průběhu tutoriálu překryto celoplošnými zprávami s pokyny pro hráče nebo rozhovorem s průvodci, případně s vysvětlením toho, co hráč právě provádí. Objevují se zde i stavová hlášení typu "právě jste spálil jídlo", které se potom během hry budou zobrazovat černou barvou v proudu konverzace. V tomto okamžiku vidí hráč první pokyn - "Getting Started", který ho vybízí k zahájení konverzace s prvním průvodcem (RuneScape Guide). To je ten panák v červených šatech s blikající žlutou šipkou nad hlavou. V průběhu tutoriálu budete vybízeni k akcím na určitých místech nebo k interakci (rozhovoru či boji) s určitým NPC. Aktuální "cíl" vaší akce bude, pro vaši lepší orientaci, označen velkou žlutou blikající šipkou. Tato šipka se rovněž ukáže na minimapě. Pokud nebude "cíl" v dosahu minimapy, bude se na okraji minimapy zobrazovat červená šipka, ukazující směrem k cíli. Pokud cíl nevidíte, otáčejte kamerou pomocí šipek doleva nebo doprava (vaše postava je vždy ve středu záběru kamery, kamera je od ní umístěna trvale ve vzdálenosti přibližně 8 polí, úhel kamery se nastavuje šipkami doleva a doprava, výška kamery pak šipkami nahoru a dolů). Jakmile uvidíte průvodce, najeďte na něj kurzorem myši (šipkou). Tím se vám v levém horním rohu hlavního okna změní indikátor výchozí (default) akce na "Talk-to Runescape Guide/2 more options" a když na tohoto průvodce kliknete, tak s ním začnete rozhovor.

Každý rozhovor s NPC se odehrává v okně zpráv. Rozhovor je většinou rozdělen na řadu celoplošných zpráv (podle toho kdo zrovna hovoří a kolik toho říká). Běžná zpráva v rozhovoru vypadá jako ta na obrázku nahoře. Najdete tam v horní části jméno postavy, která zrovna hovoří, vlevo je její obrázek (hovoříte-li vy, je váš obrázek vpravo od textu), uprostřed je text rozhovoru a pod textem najdete modrý nápis "Click here to continue" (pro pokračováni klikni zde). Kliknutím na tento nápis přejdete na další část rozhovoru (nebo rozhovor ukončíte, byla-li to jeho poslední část). V rozhovoru se může vyskytnout i stavová zpráva (například když vám NPC dává nějaký předmět):

Rozhovor nemusí být lineární, občas vaše postava dostane možnost zvolit si odpověď na otázku nebo téma dalšího rozhovoru z více možností:

Stačí kliknout na vybranou možnost a konverzace bude pokračovat dál vybraným směrem. Rozhovor může být ukončen i předčasně a to v případě, že na vaši postavu někdo zaútočí, nebo v případě, že vaší postavě zadáte nějaký příkaz - například kliknutí levým tlačítkem v hlavnim okně hry je vždy pokládáno za příkaz, minimálně za příkaz k přesunutí postavy na místo, kam jste klikli. Tak můžete snadno ukončit nechtěnou dlouhou konverzaci nebo reagovat na napadení (což je hlavní důvod pro toto chování). Přerušení konverzace může mít ale nepříjemné následky při řešení úkolů (questů), protože hra se k přerušenému rozhovoru chová, jako kdyby se neuskutečnil. Pokud k přerušení dojde na konci rozhovoru, nemusíte si toho ani všimnout a pak se můžete při řešení úkolu nevysvětlitelně "zaseknout". Autoři hry většinu kritických míst v úkolech proti tomuto problému už "ošetřili" tak, aby byl rozhovor hráči "započítán" už v okamžiku jeho zahájení (nebo okamžiku navolení požadované odpovědi či tématu uvnitř složité konverzace), ale to taky znamená, že při tom přijdete o obsah rozhovoru a musíte se spolehnout na kusé informace v denníku úkolu (nebo na návod). Ve svých návodech k úkolům se snažím upozorňovat na místa, kde byste si na toto měli dávat pozor.

Tolik pár nezbytných informací o rozhovorech obecně a teď zpátky k tutoriálu. Rozhovor s průvodcem je, stejně jako většina ostatních rozhovorů v tutoriálu, lineární a navíc neobsahuje nic důležitého, stačí ho tedy "odklikat" opakovaným klikáním na "click here to continue" ve spodní části okna zpráv, dokud se neobjeví další zpráva s pokynem:

Žlutá šipka se teď přesune z průvodce na dveře (door) ven z domku. V hlavním okně hry se zobrazuje nejbližší okolí vaší postavy. V tomto okolí se mohou nalézat objekty, se kterými může vaše postava manipulovat. Vždy, když je kurzor vaší myši uvnitř hlavního okna, zobrazí se v levém horním rohu indikátor výchozí (default) akce, která se provede, když kliknete v daném místě hlavního herního okna levým tlačítkem myši. Pokud pod vaším kurzorem není žádný "zajímavý" objekt (tedy nic, s čím by se dalo něco dělat), bude indikátor výchozí akce "Walk to" (jdi tam) a, když na takovém místě kliknete a vaše postava má volnou cestu k danému místu, tak se tam přesune. Pokud pod kurzorem myši bude něco zajímavého, indikátor se změní na výchozí akci pro objekt, který je "navrchu" nebo který má přednost z jiných příčin. Například tam může být "Search bookshelf" (prohledej knihovnu) nebo "Open door" (otevři dveře). Pokud nechcete provést nabídnutou výchozí akci, ale chcete udělat něco jiného nebo s jiným předmětem, musíte použít pravé tlačítko myši. Tím si otevřete "kontextovou" nabídku, kde budou vypsány všechny možné akce pro všechny předměty pod místem kliknutí. Vyběr akce z této nabídky se provádí opět levým tlačítkem. Pokud si v nabídce nastavení hry navolíte jednotlačítkový režim myši, bude se vám místo výchozí akce nabízet kontextová nabídka i na levé tlačítko. Můžete si tento způsob ovládání chvilku trénovat na vybavení domku. Všimněte si, že když zadáte příkaz, který vyžaduje osobní přítomnost postavy v místě provedení, tak tam vaše postava nejprve dojde (a pokud tam dojít nemůže, příkaz se neprovede a bude ignorován). Rovněž si můžete všimnout, že vaše postava, respektive svět kolem ní, se nepohybuje uplně volně, ale pohyb se děje v rámci pomyslné čtvercové sítě. Celý povrch herního světa je rozdělen na malá čtvercová políčka a všechny samostatné objekty (tj. postavy, monstra a volně ležící věci) jsou vždy "zarovnány" uvnitř těchto políček. Navíc je pohyb všech postav možný pouze mezi políčky, sousedícími hranou, tedy nikoliv diagonálně. Až vás přestane bavit otvírání a prohledávání skříněk, klikněte na dveře vedoucí ven.

V Runescape se vyskytují dva druhy dveří. Obyčejné dveře, které je možné kliknutím otevřít a ony zůstanou otevřené dokud je někdo nezavře (zase kliknutím, případně se zavřou samy po uplynutí určitého času). Otevřenými dveřmi pak může kdokoliv procházet, jako kdyby tam nebyly. Druhým typem dveří jsou dveře stále zavřené (a většinou i zamčené). Tyto dveře propouštějí hráče po jednom a jen pokud k tomu má hráč oprávnění (například když má klíč). Pokud hráč takové dveře otevře, tak jimi automaticky i projde a dveře se za ním hned zase zavřou. Dveře v tomto domku (a skoro všechny dveře na tutorial isle) jsou ty druhého typu (dveře vedoucí ven z lokací jednotlivých lekcí nemůžete otevřít, dokud lekci nedokončíte). Jakmile na dveře ven z průvodcova domku kliknete, přesunete se automaticky na cestu před domem vedoucí k tůni na jihovýchod od domku. Aktuální pokyn v okně zpráv se změní a požaduje po vás, abyste se přesunuli k tůni a promluvili si se survival instruktorem (expert na přežití). Teď maličko předběhneme tutoriál a vysvětlíme si další trik. Pohybovat se ve světě RS je možné nejen klikáním na požadované místo v hlavním okně (jak vám radí aktuální pokyn), ale také můžete příkaz k pohybu vyvolat kliknutím na požadovanou cílovou pozici na minimapě napravo od hlavního herního okna. To je velmi užitečné, pokud potřebujete dojít na místo, kam v hlavním okně příliš dobře nevidíte. Teď máte dojít k instruktorovi, označenému šipkou, klikněte tedy na minimapě poblíž místa, kam ukazuje blikající žlutá šipka a vaše postava tam dojde. Všimněte si také, že kdykoliv zadáte příkaz k přesunu postavy, objeví se v cílovém místě na minimapě malý červený praporek.

Lekce č. 1 - Přežití v přírodě, Inventář a Statistiky postavy
Cesta vás dovede na malý plácek s jezírkem na jižní straně a několika stromy kolem. Na plácku najdete další postavu označenou žlutou blikající šipkou nad hlavou - to je Brynna, váš instruktor technik přežití v přírodě (Survival Expert). Promluvte si s ní (klikněte na ní). Vaše první lekce pro přežití bude rozdělávání ohně. Instruktorka vám v průběhu rozhovoru dá vaše první dva předměty - bronze hatchet (sekeru) a tinderbox (v návodech tomu říkám zápalky, ale ve skutečnosti je to troudník, čili škatulka s troudem a křesadlem). Abyste s těmito předměty mohli manipulovat, odemkne se vám v průběhu rozhovoru první ze zamčených ovládacích panelů - inventory, inventář, čili seznam předmětů, které máte v batohu. Na horní liště výběru ovládacích panelů začne blikat ikonka batohu a v okně zpráv dostanete pokyn na ní kliknout. Udělejte to a tím se vám obsah vašeho batohu zobrazí:

Celková kapacita batohu je 28 věcí (7 řad po 4), teď jsou tam uloženy první dvě, sekera a zápalky. Dosáhnete-li plné kapacity, další předmět do batohu už nevložíte a dokud nějaký předmět z batohu neodstraníte, nebudete moct ani vykonávat žádnou činnost, která ukládá získané věci do batohu automaticky (dolování, rybaření, dřevorubectví a kradení). S předměty v batohu se dá manipulovat. Můžete je přerovnávat přetažením myší na jiné místo (pokud tam už něco je, vymění si předměty místa). Můžete na předměty kliknout pravým tlačítkem a uvidíte kontextovou nabídku, kde jsou obvykle nabízeny volby "USE" (použij), "DROP" (zahoď) a "EXAMINE" (prozkoumej). Pokud jsou u předmětu jen tyto tři volby, je výchozí volbou (pro kliknutí levým tlačítkem) volba "USE". Je li tam navíc další speciální volba, bývá výchozí právě ta. U potravin a letkvarů to je volba "EAT" (sněz) nebo "DRINK" (vypij). U zbraní možnost "WIELD" (ozbroj se) a u zbroje "WEAR" (obleč si). Speciální předměty mohou mít speciální akce. Výchozí akce pro některé knihy a svitky může být "READ" (čti). Krabičky, truhličky a podobně mohou mít volbu "OPEN" (otevři). Některé magické předměty (lampy, amulety) maji ještě volbu "RUB" (otři). Předměty lze i navzájem kombinovat tak, že vyberete u jednoho z nich volbu USE a pak klepnete na druhý. To si za chvilku předvedeme prakticky, protože vaším dalším úkolem je získat nějaké dřevo na oheň. Žlutá blikající šipka se přenesla nad jeden z okolních stromů. Klikněte na jeden z nich (Chop tree) a vaše postava k němu dojde a začne do něj sekat sekerou (sekeru můžete mít jak v ruce tak v batohu, je to jedno). Po čase vaše postava strom porazí a za tu námahu dostane hromádku polínek (logs), která se objeví v batohu.

Odklikněte tuto stavovou zprávu a dostanete další pokyn. Máte v batohu polínka i zápalky, můžete tedy konečně rozdělat oheň. Existuje několik způsobů, jak to udělat. První možností je zkombinování předmětů, v tomto případě dřeva se zápalkami. Klikněte na zápalky (tinderbox) v batohu, tim si navolíte jejich výchozí akci, což je "USE". Obrysy krabičky budou zvýrazněny bílou linkou (abyste věděli který předmět chcete použít, máte-li jich víc). Indikátor výchozí akce v hlavním okně se změní na "Use tinderbox with..." a pokud najedete šipkou myši na nějaký předmět v hlavním okně hry nebo batohu, uvidíte, jak se název objektu pod kurzorem objeví na místě tří teček v indikátoru výchozí akce. Najeďte tedy šipkou na hromádku polínek v batohu (Use tinderbox with logs) a klikněte. Pokud stojíte na volné ploše a vaše dovednost zapalování ohňů stačí na použitý druh dřeva (což stačí), vaše postava položí polínka na zem a rozdělá oheň. Ten pak bude nějakou dobu hořet a vaše i všechny okolní postavy ho mohou použít k vaření. Po několika desítkách sekund oheň vyhasne a na jeho místě se na pár sekund objeví hromádka popela (Ash). Další možností, jak zapálit oheň je použití pravého tlačítka na hromádce polínek a výběr možnosti "LIGHT" (zapal) z kontextové nabídky. Aby to fungovalo, musíte mít samozřejmě v batohu tinderbox. Obě tyto metody můžete použít nejen na polínka v batohu, ale i na polínka ležící na zemi v hlavním herním okně.

Protože za provedení těchto dvou akcí (sekání dřeva a zapálení ohně) se vám přidaly první body zkušenosti do vašich dovedností, odemkne se vám v tomto okamžiku další ovládací panel, panel statistik postavy. Opět klikněte na blikající ikonku, tentokrát ve tvaru sloupcového grafu, kterou najdete v levé části horní lišty výběru ovládacích panelů, a uvídíte vaše současné statistiky (viz obrázek vpravo). Vidíte zde ikony jednotlivých dovedností a jejich současnou úroveň a ve spodní části panelu jsou v malém okně zobrazeny tři další hodnoty - QP, quest points (body úkolů) získáváte jako odměnu za splnění úkolů (questů) a jsou měřítkem vaší zkušenosti jako dobrodruha (něco jako reputace). Dále zde vidíte hodnotu Combat lvl, která se počítá z vašich bojových dovedností, a Total (overall) lvl, což je vlastně součet nominálních hodnot všech vašich dovedností. Zatím nic moc, ale to se určitě časem zlepší. Když si kurzorem myši najedete nad políčko s některou dovedností, objeví se ve spodním okénku název dovednosti, váš současný počet bodů zkušenosti (experience points - xp) a počet bodů zkušenosti, potřebný pro postup na další úroveň této dovednosti. Kliknutím na políčko dovednosti se dají zobrazit tabulky (v hlavním herním okně), kde se dozvíte, na co vaše úroveň dovednosti už stačí a na co ji musíte ještě potrénovat. Kompletnější informace najdete v manuálu na hlavní stránce, tady uvidíte skutečně jenom k čemu je vám jaká úroveň dobrá. Pro každou dovednost jsou na tomto panelu zobrazována dvě čísla, oddělená lomítkem. Číslo napravo od lomítka je vaše nominální úroveň, tj. úroveň daná počtem získaných experience points. Číslo vlevo od lomítka je vaše aktuální úroveň, kde jsou započítány vlivy letkvarů a kouzel. Pokud se aktuální hodnota liší od nominální, bude se každých několik sekund vždy o jednu úroveň postupně nominální hodnotě přibližovat. Pro prayer (modlení) a hitpoints (zdraví) číslo nalevo od lomítka ukazuje, kolik vám ještě zbývá bodů modlení nebo zdraví. Zdraví se doplňuje s časem nebo jídlem, body modlení pouze pomodlením se u oltáře. Pro obnovu a případně dočasné vylepšení dovedností postavy lze použít i letkvary a speciální nápoje. Většina z nich je ale dostupná jen pro platící hráče. Poslední možností, jak si vyléčit všechny neduhy, je smrt (sice to vypadá jako poněkud radikální metoda, ale v určitých situacích to může být docela výhodné řešení).

Potom, co se pokocháte prohlídkou svých statistik, můžete se zařídit podle aktuálního pokynu v okně zpráv a znovu si promluvit s instruktorkou Brynnou. Je čas na další lekci - opatřování potravy. Nejjednodušší a nejvíce používaný způsob opatřování potravy v Runescape je rybolov (fishing). Samozřejmě i v tomto oboru musíte začít od píky, tedy v tomto případě spíše od sítě. Brynna vám jednu malou rybářskou síť věnuje a pošle vás s ní k jezírku. Tam se nacházejí tři rybářské posty (fishing spots - zobrazují se spousta malých vlnek na hladině vody). Jeden z nich je nyní zvýrazněn žlutou blikající šipkou, klikněte na něj a vaše postava začne chytat ryby (no ryby, na vašem levelu můžete chytat maximálně garnáty - shrimps). Po chvilce se vám podaří si pár garnátu ulovit a dostanete pokyn k jejich upečení na ohni. Použijte oheň někoho jiného nebo poražte další strom, klepněte na ikonu s batohem (otevřte si inventorář) a rozdělejte si oheň vlastní, v batohu pak klepněte na syrové ryby (raw shrimps) - měl by se kolem nich udělat bílý obrys (use raw shrimps with...), pak klepněte pravým tlačítkem na rozdělaný oheň a vyberte možnost "Use Raw Shrimps with Fire" z kontextové nabídky. Pokud se ptáte, proč to dělat pravým tlačítkem, když to jde zjevně jednodušeji i levým, tak proto, abyste si tento způsob zafixovali. Rybaření je v RS velmi oblíbenou činností a kolem rybářských postů postává spousta postav, ať už rybářů nebo lidí, co od nich chtějí ryby koupit či vyžebrat. Pokud některá z nich stojí v ohni nebo velmi blízko, nepovede se vám zaměřit oheň levým tlačítkem ani náhodou (navíc když zapálíte oheň, všichni se k němu hned seběhnou, takže zapalovat ho někde stranou moc nepomáhá). Proto se raději naučte už od začátku pro pečení nad ohněm používat pravé tlačítko. Váš první pokus máte za sebou, bohužel (z výchovných důvodů) nedopadl dobře a vám se podařilo garnáty poněkud zpopelnit. To je normální a se zvyšující se dovedností vaření (cooking) budou tyto ztráty menší. Chytněte si další porci garnátů a opečte ji nad ohněm. Napodruhé se to podaří a tím vaše instruktáž v přežití končí a můžete se přesunout o dům dál. Kliknete-li na upečené ryby v batohu (a na jakékoliv jídlo nebo pití) levým tlačítkem, vaše postava ho okamžitě sní (vypije). To teď ale nedělejte, ještě se vám může hodit. Spálené jídlo už ale k ničemu není a můžete ho klidně zahodit. Chcete-li zahodit nějaký předmět, klikněte na něj v batohu pravým tlačítkem a vyberte možnost začínající slovem "DROP". Předmět zmizí z batohu a objeví se na zemi pod vaší postavou. Takto zahozený předmět zůstane na zemi ležet maximálně 90 sekund a pak nenávratně zmizí. Hráč, který předmět odložil, ho může kdykoliv v průběhu této doby zase sebrat. Pokud je tento předmět obchodovatelný, objeví se po 30 sekundách i ostatním hráčům a ti si ho také mohou sebrat, když budou chtít.

Lekce č. 2 - Fajnovější vaření a něco málo o hudbě
Podle instrukcí dojděte k bráně (gate) s blikající žlutou šipkou a klikněte na ní. Tím branou projdete a podle nového pokynu byste měli sledovat cestu až ke dveřím dalšího domku. V pokynu se rovněž dočtete, že máte při tom sledovat minimapu, abyste se naučili ji používat k navigaci. To rozhodněte udělejte a podívejte se pozorně na minimapu už teď. Uvidíte, že žlutá šipka nad cílovými dveřmi je poměrně blizko přes louku, a je tedy naprosto zbytečné chodit okolo po dlouhé cestě. Klikněte na minimapě poblíž blikající šipky a vaše postava tam dojde nejkratší možnou cestou. Kliknutím na označené dveře projděte do domu a tam už vás očekává váš další instruktor - šefkuchař Lev. Během rozhovoru od něj dostanete kýbl vody (bucket of water) a hrnec s moukou (pot of flour) a za úkol upečení chleba. Dobře, otevřte si inventorář, klikněte nejprve na kýbl s vodou a potom na mouku (nebo naopak, je to jedno). Tím zkombinujete dohromady vodu s moukou a uděláte těsto na pečení chleba (Bread dough). Mouka s vodou je základem i pro jiná těsta. Později ve hře se vám proto při pokusu o zkombinování mouky s vodou objeví v okně zpráv malá nabídka možností, kde si vyberete, jaké těsto vlastně chcete vyrobit. Teď jste vyrobili těsto na chleba a potřebujete ho upéct v peci či troubě (range, stove), otevřený oheň není při pečení chleba nic platný. Vhodný sporák (range) najdete v jižním výklenku, dokonce vám nad ním bude blikat ona velká žlutá navigační šipka. Klikněte na těsto v batohu, pak klikněte na sporák a získáte první vlastnoručně upečený virtuální bochník chleba. Dobrou chuť! A protože k dobrému jídlu patří i dobrá hudba, odemkne se vám v tomto okamžiku panel Jukeboxu. Klikněte na blikající ikonku lyry v pravém rohu spodní lišty výběru ovládacích panelů. Pokud hrajete v nízkém rozlišení, dostaneté pouze prázdný panel s upozorněním, že v nízkém rozlišení jsou hudba a zvukové efekty nepřístupné a instruktáž k Jukeboxu bude přeskočena. Pokud hrajete ve vysokém rozlišení, uvidíte ovládací tlačítka Jukeboxu a pod nimi bude název právě znějící skladby a seznam skladeb. Skladby v seznamu mohou být "odemčené" a "zamčené". Zamčené skladby jsou vyznačeny červenou barvou a nelze je v Jukeboxu manuálně přehrávat. Zamčená skladba se "odemkne", pokud hráč navštíví lokaci nebo splní úkol svázaný s danou skladbou. Tlačítko AUTO zapne automatický výběr skladby podle lokace a situace ve hře. Tlačítko MAN slouží k manuálnímu přehrání vybrané odemčené skladby (respektive, když klepnete na odemčenou skladbu v seznamu, začne se přehrávat a tlačítko MAN se jaksi "zmáčkne" samo) a tlačítko LOOP (smyčka) k jejímu přehrávání ve smyčce (čili pořád dokola).

Lekce č. 3 - Něco málo o pohybu a o questech
Vyjděte z kuchařova domku západními dveřmi a, protože vás čeká delší cesta a bude užitečné pohybovat se trochu rychleji, odemkne se vám další ovládací panel - Player Controls - určený k ovládání pohybu vaší postavy. Klikněte na blikající ikonku "tančící" postavičky v pravé části spodní lišty výběru ovládacích panelů a uvidíte panel jako na obrázku vpravo. Tento panel slouží k přepínání chůze a běhu, včetně zobrazení informace o nesené váze a stavu energie, potřebné pro běh. Dále je tu možnost zablokovat automatické odpovídání na útok - Auto Retaliate. Pokud je nastaveno na ON (což je výchozí stav) a na vaši postavu někdo zaútočí, vaše postava se s ním automaticky pustí do boje. Pokud je nastaveno na OFF, nechá do sebe vaše postava jen tak mlátit a pro svou obranu neudělá vůbec nic. Tento režim se používá hlavně když potřebujete proběhnout skrz skupinu agresivních monster bez zbytečného zdržování. Poslední funkcí tohoto panelu je možnost spouštět krátké animace, vyjadřující emoce vaší postavy. V tomto okamžiku nás ale zajímá hlavně rychlost pohybu (Move speed). Jsou zde dvě přepínací tlačítka "Walk" (chůze) a "Run" (běh). Stisknete-li (kliknutím) tlačítko "Run", zapne se režim běhu a vaše postava se bude přesouvat rychleji. Za běhu se ovšem, rychlostí úměrnou nesené váze (viz indikátor "Weight carried"), spotřebovává energie, potřebná k běhu (viz indikátor "Energy left") a pokud klesne na 0%, dál už běžet nelze a režim pohybu se sám automaticky přepne do režimu chůze (Walk). Energie se pomalu doplňuje s časem, platící hráči si ji mohou (ale pouze na serverech pro platící hráče) doplnit i speciálními letkvary nebo snězením podivného ovoce (strange fruit). Navíc se platícím hráčům energie doplňuje rychleji v závislosti na jejich dovednosti "Agility" - mrštnost (opět to funguje pouze na serverech vyhrazených pro platící hráče, jinak by to byla nefér výhoda). S energií k běhu je potřeba zacházet uvážlivě, schopnost běžet déle než soupeř může být rozhodující pro vaše (či jeho) přežití. Teď nám ale jenom pomůže překonat následující úsek cesty rychleji. Klikněte tedy na tlačítko "Run" a rozběhněte se po cestě, vedoucí na sever.

Projděte dveřmi na konci cesty a tam bude, jaké překvapení, další instruktor - Quest guide - čili instruktor přes plnění úkolů. Logicky se vám při rozhovoru s ním odemkne další ovládací panel - Quest Journal - denník úkolů. Otevřte si ho klepnutím na blikající ikonku modré hvězdy v bílém kroužku umístěnou mezi ikonou inventáře a ikonou statistik hráče na horní liště výběru ovládacích panelů (stejná ikona označuje na mapě i minimapě lokace, ve kterých je možné začít nějaký úkol, a také, jak vás instruktor za moment upozorní, i jeho domeček.). Nyní si znovu promluvte s instruktorem. Řekne vám ale jenom, že na tomto panelu vidíte seznam questů a že červenou barvou jsou označeny úkoly nezačaté, žlutou ty, které právě plníte a zelenou ty, které už máte dokončeny. Zatím jsou pochopitelně všechny červené. Když klepnete na název nějakého úkolu v tomto panelu, otevře se vám v hlavním okně stránka z denníku úkolů, věnovaná danému questu. Pro dosud nezačaté úkoly bude tato stránka obsahovat informaci kde přibližně quest začíná a dále jaké požadavky musí vaše postava splňovat, aby mohla úkol úspěšně dokončit. Většinou ale můžete začít úkol plnit, i když některý z požadavků zatím nesplňujete. Některé požadavky mohou být i poněkud přehnané - například u úkolu Black Knight's Fortress, nemusíte zabíjet žádného černého rytíře, přestože je to v požadavcích uvedeno (viz obrázek dole, všimněte si také tmavě červeného nápisu "Close Window" v pravém horním rohu. Klepnutím na něj se okno zavře. Uvádím to proto, že na tmavém je opravdu špatně vidět, pokud o něm nevíte.). U dokončených úkolů najdete v denníku jen jejich stručné (až příliš) shrnutí. U úkolů označených žlutou barvou (tj. těch co právě řešíte) najdete v denníku stručný záznam dosavadního postupu a především seznam dosud nesplněných nebo jen částečně splněných podúkolů, zbývajících k vyřešení aktuální části questu. Pětadevadesát procent úkolů začíná rozmluvou s nějakou NPC (postava řízená počítačem), která po vás chce, abyste ji něco opatřili, někde pro ni něco zařídili nebo někomu zakroutili krkem či naopak někomu pomohli z nesnází. Řešení úkolů ovšem málokdy bude skutečně tak přímočaré a jednoduché, občas se nečekaně zkomplikuje a jednoduchá úloha donesení čehosi, co je k dostání hned za rohem může nakonec skončit dvojnásobnou okružní cestou kolem světa zpestřenou souboji s kamennými obludami, obry či trpasličími gangstery. Tohle máte navíc od mne, instruktor vám popíše jen ty barvy a pak vás pošle po žebříku (ladder) v rohu místnosti dolů do jeskyní pod jeho domem. Slezte tam tedy (climb down ladder).

Lekce č. 4 - Dolování a kovářství
Je to zvláštní, ale v tomto "sklepě" najdete malý důl a kovárnu. Někde uprostřed první větší jeskyně se nachází Dezzick - váš nový instruktor v oboru dolování a kovářství (Mining Instructor). První lekcí je prospektorství. Instruktor vás pošle zjistit, co že se to nachází za rudy v jeho malém dolu. Klikněte pravým tlačítkem na kámen označený žlutou šipkou a z kontextového menu vyberte "Prospect rock". Vaše postava začne čmuchat okolo kamene a nakonec prohlásí, že se jedná o cínovou rudu (Tin Ore). Zopakujte celou proceduru u hnědých kamenů na protější straně jeskyně a zjistíte, že ty obsahují měděnou rudu (Copper Ore). Vraťte se k instruktorovi a dostanete od něj krumpáč (bronze pickaxe) a pokyn natěžit od každé rudy něco a nakonec z toho odlít bronz. Jděte tedy opět k šedým kamenům a klikněte na jeden z nich. Teď, když máte krumpáč, začne vaše postava dolovat a po čase vykope jednu hroudu cínové rudy. Zopakujte stejný postup i pro měděnou rudu a pak doneste obě natěžené rudy ke kovářské peci v jižní části jeskyně. Klikněte v batohu na kteroukoliv rudu a pak klikněte na pec (furnace), vaše postava dá obě rudy do pece a odleje si z nich malou bronzovou cihličku, kterou si zase vezme. Odneste ji k instruktorovi a zeptejte se ho, co dál. Instruktor vám vrazí kovářské kladivo (hammer) a pošle vás i s cihličkou ke kovadlině (nedaleko pece). Použijte bronzovou cihličku (bronze bar) na kovadlinu (anvil) a v hlavním herním okně se vám otevře nabídka pro kování (viz obrázek dole). V této nabídce vidíte přehled všech předmětů, které je možné vyrábět z daného kovu (tedy v tomto případě z bronzu). Napravo od každého předmětu je uveden počet cihliček, které musíte mít u sebe, abyste daný předmět mohli vyrobit. Zeleně, pokud počet cihliček ve vašem batohu na výrobu stačí, červeně, pokud jich máte málo. Dole pod obrázkem předmětu je uveden jeho název. Pokud je uveden tmavou barvou, vaše aktuální úroveň dovednosti Smithing (kovářství) na výrobu tohoto předmětu nestačí. Je-li název uvedenou bílou barvou, je výroba předmětu ve vašich silách (ovšem u některých zvláštních předmětů potřebujete pro jejich výrobu speciální znalosti, získané v průběhu úkolů, a některé předměty mohou vyrábět pouze platící hráči na svých vyhrazených serverech). S vašimi schopnostmi a materiálem můžete v tomto okamžiku vyrobit pouze jednu bronzovou dýku (bronze dagger), takže klikněte na obrázek dýky v levém horním rohu a vaše postava požadovaný předmět vyrobí. Pkud byste měli dost materiálu na vyrobu více předmětů, můžete jich vyrobit až deset najednou, když v této nabídce kliknete pravým tlačítkem na ikoně požadovaného předmětu a vyberete "make 1", "make 5" nebo "make 10". Nemáte-li dost materiálu, vyrobí vaše postava jen tolik předmětů, na kolik jí materiál stačí.

Lekce č. 5 - Co na sebe a čím a jak koho praštit aneb učíme se bojovat
Tím jste v dole a kovárně skončili a můžete opustit oblast práce a her a železnou bránou ve východní části jeskyně projít vstříc dobrodružství bojového výcviku. Vannaka, váš Combat Instructor, už vás netrpělivě očekává. Lekce první, jak vzít zbraň správně do ruky. Nasleduje odemčení dalšího ovládacího panelu, Worn Inventory (já to budu nazývat panel Vybavení postavy, v některých hrách to vypadá jako manekýn a je to tak i nazýváno, tady je figurína jen naznačena polohou políček s vybavením a obrázkem uvnitř). V podstatě jde o zobrazení věcí, které má postava oblečené nebo které drží v ruce. Ikona tohoto panelu se nachází napravo od ikony normálního inventáře (Backpack inventory) a má tvar postavy s rozpaženýma rukama a čtyřmi šipkami směřujícími k tělu. Klikněte na ní a uvidíte zatím prázdný inventář vybavení a pod ním tabulku bonusů z vybavení (která logicky obsahuje samé nuly). Vraťte se do panelu inventáře (batohu) a klikněte v něm na bronzovou dýku. Dýka je "oblékatelný" (wearable) předmět a výchozí akcí je pro ní vzít ji do ruky (wield dagger). Kliknutím ji tedy přemístíte z batohu do ruky postavy v inventáři vybavení (pokud by tam už něco bylo, přemístí se to automaticky do batohu). Otevřte si panel vybavení a uvidíte, že vaše dýka je teď tady v pozici pro pravou ruku a že útočné bonusy v tabulce pod inventářem se o něco málo změnily. Protože dýka je bodná zbraň, přidává největší bonus do útoku bodnou zbraní, menší bonus do útoku sečnou zbraní a mírnou penalizaci do útoku drtící zbraní (zkuste si někoho umlátit dýkou, že). Každý typ zbraně a brnění bude ovlivňovat tyto bonusy jinak, můžete si to vyzkoušet, až se k nějakým dostanete (teď máte dýku, sekeru a krumpáč a za chvilku dostanete meč a štít a později ještě luk a šípy). Čím lepší kvalita zbraně či zbroje, tím budou bonusy (i penalizace) větší. Zpět od teorie k praxi, klikněte znovu na svého Combat instruktora a protože mu dýka připadá jako zbraň směšná, dostanete od něj bronzový meč a dřevěný štít. Vybavte tedy svou figurínu těmito předměty a odemkne se vám další ovládací panel - Combat interface (rozhraní boje). Pro jeho otevření klikněte na ikonku zkřížených mečů úplně vlevo na horní liště výběru ovládacích panelů. Oba panely můžete vidět zde:

   

Na panelu vybavení si prohlédněte tabulku bonusů, moc velký rozdíl proti dýce tu není, sice je krátký meč "těžší", takže způsobuje větší zranění (to je dáno bonusem streght, ten je v tabulce úplně dole a na obrazku není vidět, musíte si na něj dorolovat posuvníkem vpravo), ale je zase o něco pomalejší. Vybavení štítem a mečem vám zvedlo obranné bonusy, především proti útokům sečným, které se dají v této kombinaci dobře vykrýt. Na panelu bojového rozhraní vidíte aktuální zbraň a její dostupné bojové styly. U těch nejlepších zbraní tu navíc bude tlačítko pro provedení speciálního útoku a ukazatel dostupné energie pro speciální útok. Magické hole mají navíc tlačítka pro režim autocast (opakované automatické sesílání) předvoleného bojového kouzla a pro nastavení tohoto kouzla. Kratký meč, který právě vaše postava drží v ruce, má čtyři dostupné bojové styly - Stab (bodnutí), Lunge (silné bodnutí - proražení), Slash (seknutí) a Block (blokování). Těmto stylům jsou přiřazeny další atributy, říkající jakou bojovou dovednost trénujete, když tento styl použijete. Accurate znamená, že bude trénována dovednost attack, Aggressive vám bude trénovat strenght, Defence bude přidělovat zkušenost do dovednosti defence a pokud tam bude Controlled, budou body zkušenosti rozděleny rovnoměrně mezi všechny tři bojové dovednosti. Poslední parametr u bojového stylu určuje charakter útoku, tj. Stab (bodný), Slash (sečný) a Crush (drtící). To znamená, že pokud použijete u bronzového meče styl s charakterem Stab, přičte se vám k hodnotě dovednosti attack bonus +4 (viz stab attack bonus z tabulky vybavení) a úspěšnost vašeho útoku bude posuzována společně s hodnotou defence proti bodným útokům vašeho protivníka. Pokud narazíte na protivníka s vysokou odolností proti bodným útokům, bude lepší zvolit styl Slash, nebo vyměnit zbraň. Vaším prvním protivníkem bude krysa, která nemá brnění žádné, takže je to jedno. Ozbrojeni a nebezpeční vkročte označenou bránou do klece s krysami a na kteroukoliv z nich klikněte. Vaše postava se pustí do boje a vy se můžete dívat na svůj první souboj. Nad hlavou vaší postavy a nad hlavou vašeho protivníka (rozuměj krysy) se objeví grafický ukazatel aktuálního zdraví. Má podobu zeleno-červené tlusté čáry. Má li postava plné zdraví, je čára zelená, pokud je postava zraněná, je čára zleva zelená a zprava červená, přičemž pozice předělu mezi oběma barvami odpovídá percentuální hodnotě zdraví postavy. Pokud červená barva dosáhne levého konce čáry, má daná postava na kahánku. V průběhu boje se na bojujících postavách objevují informační bubliny ve tvaru (krvavých) skvrn (splash) s čísly uvnitř. Tato bublina se objeví, kdykoliv byla postava byla zasažena. Číslo potom říká, o kolik hitpoints (bodů zdraví) při tom zásahu přišla. Modré bubliny znamenají zásah bez poškození (např. odvrácený modlitbou). Červené zásah s poškozením zdraví a zelené poškození zdraví jiným vlivem, především otravou (té se ale musejí bát jen platící hráči).

Po zabití krysy vyjděte z klece a promluvte si znovu s Vannakou. Tentokrát vám dá krátký luk a 50 bronzových šípů. Vybavte se lukem a šípy (všimněte si, že jelikož je luk obouruční zbraň, je při vybavení lukem automaticky vložen do batohu i štít). Na panelu bojového rozhraní se můžete podívat na bojové styly krátkého luku. Vidíte, že luk má tři styly - Accurate (pomalý, ale častěji zasáhne), Rapid (výrazně rychlejší, ale přesnost nic moc) a Longrange (pomalý, snížená přesnost, zvýšená damage a dostřel). Všechny styly davají body zkušenosti do dovednosti boje na dálku (range), při stylu Longrange se ale část bodů dává i do dovednosti defence. Běžte ke kleci a klikněte na libovolnou krysu uvnitř. Tím zahájíte útok a vaše postava bude do krysy střílet tak dlouho, dokud nebude po ní (ve hře zjistíte, že střílet na někoho přes plot není tak snadné, protože když vám nepřítel nemůže útok vrátit, tak zbaběle uteče co nejdál to jde). Zastřelením krysy končí tato část tréninku a vy můžete jeskyně opustit po žebříku na východním konci.

Lekce č. 6 - Banka a finance
Tady najdete Banku, kam si můžete odkládat své věci. Tím si uvolníte místo v batohu, snížíte svou váhu (více energie pro běh) a navíc, pokud vaše postava zemře, o věci uložené v bance se nemusíte bát. Banka se používá kliknutím na bankovní přepážku, nebo rozmluvou s bankéřem (Na otázku, zda chcete přistoupit ke svému účtu, odpovězte "Yes"). Ve hře je potom možné rozhovor přeskočit navolením "rychlé" volby "Quick use bank both" nebo "Bank banker" z kontextové nabídky. Otevřením banky se v hlavním okně hry objeví rozhraní banky a zároveň se automaticky otevře ovládací panel inventoráře a znepřístupní ikony pro volbu ostatních panelů. Předměty z banky vybíráte klepnutím na předmět v rozhraní banky, ukládate je kliknutím na předmět v invenáři. Chcete-li uložit/vybrat víc stejných předmětů najednou, klepněte na ně pravým tlačítkem a vyberte volbu vybrat/uložit 1, 5, 10, ALL nebo X (když vyberete X, objeví se přes okno zpráv vstupní okno s nápisem "Enter amount:", do kterého napíšete požadované množství a zmačknutím klávesy Enter příkaz k transferu odešlete. Nemůžete pochopitelně uložit nebo vybrat víc, než máte a nemůžete ani vybrat víc věcí, než na kolik máte místo v batohu. Pro udržení přehledu v bance máte možnost předměty v bance přemisťovat přetažením myší. Banka se plní odleva a od shora a nepamatuje si prázdné pozice. Naštěstí všechny stejné předměty se ukládají do jednoho místa, protože ani velikost bankovního účtu není neomezená. Spíše naopak, ale to vás během prvních dní asi moc trápit nebude. Při přemisťování předmětů uvnitř banky je možné použít dva režimy nastavitelné tlačítky vlevo dole na rozhraní bankovního účtu. Tlačítko "SWAP" (vyměň) zapíná režim, při kterém si přetažený předmět vymění místo s předmětem, který byl na cílovém místě. Tlačítko "INSERT" (vlož), přepne bankovní rozhraní do režimu, ve kterém je přetažený předmět umístěn na cílovou pozici a předmět, který tam byl původně je "odsunut" o jedno místo dál. Bankovní rozhraní obsahuje ještě dvě tlačítka "ITEM" a "NOTE". Ty řídí vybírání předmětů z banky. Jak už víte, kapacita batohu je omezená. Jak to tedy udělat, když chcete vyměnit jeden drahý předmět za velké množství lacinějších? Řešení je jednoduché. Nevyberete si z banky předměty samotné, ale stiskem tlačítka "NOTE" si vyžádáte výběr předmětů ve formě bankovních certifikátů (notes). To je takový papírek s obrázkem předmětu a těch si můžete vybrat, kolik chcete, protože ve vašem batohu zaberou všechny jedno jediné místo, nic neváží a v obchodě nebo při použití kouzla z řady "alchemy" dostanete peníze jako za reálný předmět. Certifikáty ovšem nelze použít jako materiál k práci, ani se do nich nemůžete obléct, takže pokud si chcete vybírat zase předměty, stiskněte tlačítko "ITEM" a režim výběru certifikátů se zruší.

Dalším instruktorem je Financial Advisor - finanční poradce. Najdete ho ve stejné budově, jako je banka, stačí projít dveřmi, vedoucími na východ z bankovní haly. Rozhovor s ním odklikejte a jděte dál. Jako každý finanční poradce, ani tento vám neřekne nic nového, ale aspoň za to nechce zaplatit. Jeho rady jsou stručné. Chcete-li peníze, musíte buď někoho (nebo něco) zabít a obrat mrtvolu nebo musíte vyřešit nějaký úkol, za který je vypsaná odměna, případně můžete získat peníze obchodováním s ostatními hráči, například s produkty vaší perné práce v nějaké "technickké" dovednosti. Platící hráči mohou přijít k penězům i okrádáním svých bližních (tedy NPC) a vylupováním pokladů, případně sázkami ve vyhraných soubojích, ale o tom se vám tento poradce nezmíní.

Lekce č. 7 - Modlení a komunikace
Opusťte finanční ústav dveřmi na východ a běžte do kostelíka na jihu. Tam už postáva mnich Brace, váš instruktor ve věcech nadpozemských. První rozhovor vám odemkne další ovládací panel, Prayer Menu, čili panel modliteb. Otevřete ho kliknutím na ikonu čtyřcípé hvězdy v právé části horní lišty výběru ovládacích panelů. Promluvte si znovu s bratrem Bracem a ten vám poví něco o používání dovednosti Prayer. Dobře zvolená modtlitba může být velmi užitečná v boji. Modlitbu aktivujete i deaktivujete kliknutím na její ikonu v panelu modliteb, aktivní modlitby budou podsvícené světlým kruhem. Aktivovat můžete jenom modlitby, na které stačí vaše dovednost prayer, ty jsou v panelu modliteb vyvedeny barevně. Modlitby, na které zatím nestačíte, jsou zde vyobrazeny černě. Najedete-li ukazatelem myši nad ikonu modlitby, objeví se vám v rámečku dole, její název, popis a informace o potřebné úrovní dovednosti modlení. Nemáte-li ukazatel nad žádnou ikonou, vidíte v tomto rámečku stejná čísla jako ve statistikách postavy, tj. aktuální počet bodů modlení a vaši úroveň v této dovednosti. Modliteb můžete aktivovat i víc najednou, pouze nejvyšší obranně modlitby (ty tři na nejspodnějším řádku panelu) nelze navzájem kombinovat a u modliteb, které ovlivňují stejnou bojovou schopnost, se výsledek nesčítá, tj. zapínání nižších podpůrných modliteb současně s vyššími je zbytečné. Každá aktivní modlitba odčerpává vaše body modlení a to tím rychleji, čím vyšší modlitbu se modlíte. Jakmile vyčerpáte své body modlení, aktivní modlitby se deaktivují a dokud si neobnovíte své body modlení pomodlením u nějakého oltáře, nebudete moct svou dovednost prayer používat. Platící hráči si mohou body modlení obnovit i pomocí speciálního letkvaru. Dovednost prayer se trénuje především pohřbíváním kostí, čím větších, tím lépe. Nepotřebujete k tomu žádné nástroje, stačí sebrat kosti nějakého nešťastníka (patrně to bude oběť vašich bojových dovedností) a kliknout na ně v batohu levým tlačítkem. Pozor! Otvírání země za účelem pohřbu může vzbudit zájem bytostí na "druhé" straně o vaši osobu!

   

Bratr Brace je také vaším instruktorem přes komunikaci. Po dokončení výkladu o panelu modlení se vám odemknou další dva ovládací panely - Friends List (panel přátel) a Ignore List (seznam hráčů, u nichž si nepřejete, aby vás jakkoliv obtěžovali). Panely si otevřete kliknutím na ikony smajlíků na levém konci spodní lišty výběru ovládacích panelů. Žlutý smějící se smajlík vám otevře Friends list a červený zamračený smajlík otevře Ignore List. Promluvte si ještě naposledy s bratrem Bracem a on vám řekne něco málo o používání těchto panelů. Jak můžete vidět, jsou oba panely velmi podobné. Přidávat a zase odebírat hráče můžete u obou panelů stejným způsobem. Stačí stisknout knoflík "Add Name" nebo "Del Name" a pak napsat jméno hráče do panelu zpráv. Jde to samozřejmě i jednodušeji. Přidat hráče můžete, pokud kliknete pravým tlačítkem na libovolné zprávě od tohoto hráče ve vašem okně zpráv a z kontextové nabídky vyberete Add Friends nebo Add Ignore. Když v seznamu kliknete na jméno hráče pravým tlačítkem, najdete v nabídce možnost Remove. Ignore list je seznam hráčů, od kterých nebudete do okna zpráv dostávat žádné zprávy a kteří s vám nebudou moct posílat nabídky k obchodování, soubojům nebo teleportování. Dokonce ani neuvidí, že jste on-line i když si vás dají do seznamu přátel a vy nebudete blokovat private chat. Seznam přátel (Friends list) slouží naopak ke komunikaci s hráči, se kterými byste mluvit chtěli. Dokonce nezáleží na tom, kde se tito hráči ve světě RS zrovna nalézají a dokonce ani na tom, na jakém serveru právě jsou. V tomto panelu vidíte, zda jsou vaši přátelé (nebo obchodní kontakty) on-line a na kterém serveru. Hráči, kteří momentálně nehrají nebo kteří blokují komunikaci na privátním kanalu, jsou v seznamu uvedeni červenou barvou a není jim možné poslat žádnou zprávu. Hráči, kteří právě hrají a neblokují komunikaci, jsou v seznamu uvedeni žlutou barvou, pokud hrají na jiném serveru než vy, a zelenou barvou, pokud jsou na tom samém serveru jako vy. Pokud se někdo z nich nachází ve vašem bezprostředním okolí, bude jeho pozice na minimapě zobrazena zeleným puntíkem. Když už jsme u minimapy a barevných puntíků, asi už jste si všimli, že se okolní hráči na vaší minimapě zobrazují jako bílé puntíky (ten bílý puntík uprostřed minimapy jste vy), NPC (počítačem řízené postavy a monstra) žlutými puntíky a sebratelné předměty červenými puntíky. Další možnosti jsou právě zelené puntíky pro hráče na vašem seznamu přátel a poslední možností jsou modré puntíky pro hráče, kteří mají oblečen stejný team cape jako vy. Wilderness team cape (týmový plášť pro bitvy v divočině) je ovšem vymoženost jen pro platící hráče, tj. na serverech pro neplatící hráče se s modrými puntíky na minimapě nesetkáte. Zpět k seznamu přátel. Kromě toho, že vidíte, kdo zrovna hraje a na jakém serveru, můžete takovému hráči i poslat soukromou "private" zprávu. Kliknutím na jméno aktivního hráče ve friend listu se vám v okně zpráv otevře vstupní okénko, kam můžete napsat svou zprávu a odeslat ji stiskem tlačítka Enter. Taková zpráva se zobrazí pouze adresátovi a nikomu jinému. Zobrazí se buď červenou barvou v okně zpráv nebo modrou barvou na spodním okraji hlavního herního okna (podle toho, jak má nastaven "Split private chat"). Když se podíváte dolů pod okno zpráv, najdete tam tři tlačítka filtrů, ovlivňujících komunikaci ostatních hráčů s vámi. Tlačítko "Public chat" slouží k blokování okolní konverzace, tj. pokud už vás ty žvásty nebaví, stačí zmačknout a nastane zázračné ticho. Tohle tlačítko se používá minimálně. Vedlejší tlačítko "Private chat" slouží k blokování soukromých zpráv a z těchto tří filtrů je používáno asi nejvíce. Poslední filtr "Trade/compete" vám umožňuje blokovat nabídky k obchodování a soubojům od ostatních hráčů, tento filtr se táké dost používá. Opakovaným klikáním na tlačítko filtru cyklicky přepínáte mezi stavy "On", "Friends only" a "Off" (stav je vyznačen pod názvem filtru). Pokud je stav "On", může s vámi komunikovat kdokoliv, kdo není na vašem Ignore listu. Pokud je stav "Off", nemůže s vámi komunikovat nikdo a v případě kanálu soukromých zpráv (Private chat) to taky znamená, že nikdo nemůže zjistit, že právě hrajete, pokud vás náhodou nepotká osobně. Volba "Friends only" blokuje konverzaci a nabídky od všech hráčů, kromě těch na vašem seznamu přátel. Toto je nejčastější nastavení pro "Private chat" a "Trade/compete" u většiny délehrajících hráčů. Tolik ke koverzaci s přáteli. Public chat, neboli konverzaci s okolím, si probereme až po dokončení tutoriálu, protože k tomu potřebujeme odkryté okno zpráv.

Lekce č. 8 - Magie aneb poznejte sílu své vůle
Vyjděte z kostelíka bočními dveřmi a sledujte cestu k domečku, kde bydlí váš poslední instruktor - mág Terrova. Poučí vás o vědách magických, z čehož vyplývá, že se vám, až ho oslovíte, odemkne poslední ovládací panel - panel kouzel. Najdete ho pod ikonkou knihy úplně vpravo na horní liště výběru ovládacích panelů. Terrova vám k tomu přidá i nějaké runy - 5 mind a 5 air run - a nechá vás vyzkoušet si čarování Air Strike - jediného kouzla, které teď zvládnete - na slípkách za mříží na severu jeho domečku. Všimněte si, že když jste dostali runy, ikona kouzla Wind Strike (první zleva v horním řádku) se změnila - stala se barevnou, zatímco ostatní ikony setrvaly na černé barvě. Barevná ikona indikuje, že máte dostatek run a schopností na seslání alespoň jednoho kouzla. Když na ikonu najedete ukazatelem myši, objeví se vám dole v rámečku požadovaná úroveň dovednosti magie, název kouzla, stručný popis a pod ním seznam run a předmětů, které musíte k seslání mít. Pod obrázky najdete dvě čísla, oddělená lomítkem. To nalevo je počet, který máte v batohu a to napravo je počet, nutný pro seslání daného kouzla (při seslání kouzla se tento počet run spotřebuje). Jsou li všechna čísla zelená, máte dostatek run a předmětů k seslání kouzla. Jděte tedy ke kleci s kuřaty a klikněte jednou na ikonu kouzla Wind Strike v panelu kouzel. Výchozí akce se změní na "Cast wind strike on ...". Teď zaměřte kurzorem kuře (chicken) za mříží a kliknutím sešlete kouzlo. Zopakujte to ještě jednou a tím je vaše poslední lekce na Tutorial Isle dokončena. Všechno, co teď musíte udělat pro zahájení vlastní hry, je si ještě jednou promluvit s kouzelníkem a nechat se od něj teleportovat do počátečního bodu hry na nádvoří zámku Lumbridge. Vybavení a zkušenosti, získané v tutoriálu, postavě zůstanou (případně zústanou v bance, pokud jste si je tam během tutoriálu uložili).

Vítejte v Lumbridge
Po dokončení tutoriálu se hráč přenese do počátečního bodu hry - doprostřed nádvoří zámku vévody z Lumbridge. Do stejného místa bude vaše postava přenesena i pokud zemře, dále když jí skončí placené období a také když zakouzlí Teleport to Lumbridge (až ho bude umět). Popis Lumbridge a okolí naleznete později v jiné příručce (až ji dodělám, bude tu na ní odkaz). Nyní je čas, podívat se na důležité prvky herního rozhraní, které v tutoriálu probírany nebyly.

Lekce č. 9 - Public chat aneb komunikace s okolními hráči
Dokončením tutoriálu se vám konečně odkryla základní podoba okna zpráv, která slouží pro komunikaci s vaším bezprostředním okolím. Nejprve se podívejme, jak vlastně okno zpráv nyní vypadá:

V horní části okna zpráv je 5 řádků. na kterých můžete vidět 5 posledních zpráv, seřazených tak, že nejnovější z nich je na nejspodnějším řádku. Vždy, když obdržíte novou zprávu, jsou starší zprávy posunuty o řádek nahoru a nová zpráva se objeví se na prvním řádku nad vodorovnou čarou. Pokud se potřebujete podívat na "starší" zprávu, která už není v okně vidět, najdete v pravé části okna zpráv malý posuvník, kterým si můžete okno posouvat "zpět" a "vpřed" v čase a starší zprávy si tak přečíst. Ale pozor, tato "historie" obdržených zpráv má omezenou kapacitu jen na několik desítek řádků, a pokud obdržíte více zpráv, než se do ní vejde, budou z ní nejstarší zprávy nenávratně odstraněny. Když se ze hry odlogujete, budou z historie odstraněny úplně všechny zprávy. K tomu přidám jeden tip. Pokud se chystáte často střídat servery (například kvůli nakupům v obchodech) a nepotřebujete při tom komunikovat pomocí soukromých zpráv, nastavte si filtr soukromých zpráv (Private Chat) na OFF. Pokládá se to za slušnost. Každé odlogování a přilogování totiž vygeneruje automaticky zprávu o této události do kanálu soukromých zpráv pro všechny hráče, kteří vás mají v seznamu přátel a nejsou vámi blokováni. Pokud takhle skočíte mezi servery desetkrát krátce za sebou, budou mít vaši přátelé svoji historii zpráv plnou informací, že jste se přihlásili a odhlásili, a užitečné zprávy budou zahozeny pro nedostatek místa.

Jednotlivé druhy zpráv jsou barevně odlišeny. Černou barvou jsou zobrazovány běžné stavové zprávy, kterými vás hra informuje o některých událostech, týkajících se vaší postavy (například o úspěchu prováděné akce). Červenou barvou se tu zobrazují nabídky okolních hráčů k obchodování a u platících hráčů také k duelům nebo stolním hrám. Tyto nabídky jsou "aktivní", tj. lze na ně kliknout myší a tím nabídku "přijmout" (totéž lze ale udělat pravým kliknutím na dotyčném hráči a navolením stejné nabídky, jakou poslal on vám - tj. většinou "TRADE" - obchoduj). Nabídky lze filtrovat tlačítkem "Trade/Compete" dole pod oknem zpráv. Červenou barvou se také zobrazují stavové zprávy ze soukromého kanálu - informace o tom, který z vašich přátel se přihlásil nebo odhlásil. Pak se zde zobrazují zprávy od ostatních hráčů. Tyto zprávy jsou vždy uvedeny jménem postavy, abyste věděli, kdo ji napsal, případně komu jste ji poslali. Za jménem postavy je barevně uveden text zprávy. Červenou barvou se zobrazují soukromé zprávy, poslané vaší postavě prostřednictvím seznamu přátel nebo poslané vámi někomu z nich (ovšem pokud máte "split private chat" nastaveno na ON, nebudou se tyto zprávy zobrazovat v okně zpráv, ale ve spodní části hlavního herního okna). U těchto zpráv je před jménem postavy uveden "směr" - Odeslané zprávy jsou uvedeny slovem "To" a přijaté zprávy slovem "From". Modrou barvou se zobrazují zprávy z "veřejného" kanálu (public chat), tj. neadresné zprávy, napsané hráči ve vašem bezprostředním okolí. Klepnutím pravým tlačítkem na zprávu od jiného hráče si můžete jejího autora zařadit do seznamu přátel (Add Friend) nebo naopak do seznamu hráčů, jejichž bláboly už číst nechcete (Add Ignore). O soukromých zprávách jsme mluvili během tutoriálu, teď se tedy podíváme blíže na zprávy "veřejné".

Pokud se potřebujete na něčem domluvit s okolními hráči, uděláte to tak, že svoji zprávu normálně začnete psát na klávesnici. Psaný text se objeví v okně zpráv na spodním řádku pod čarou. Zpráva nesmí být delší, než je šířka tohoto řádku (vlastně by měla být dokonce o kousek kratší), protože konec příliš dlouhé zprávy bude v okně zpráv odříznut. Jakmile máte zprávu napsanou, tak ji stiskem klávesy Enter můžete "zveřejnit". Zkuste si to - napište "Hi!" (to znamená "ahoj" a používá se běžně jako pozdrav) a stiskněte Enter. Text zprávy se zobrazí na pár sekund žlutým písmem nad hlavou vaší postavy v hlavním herním okně a současně se objeví i jako nová zpráva v okně zpráv a to u všech postav, které se nacházejí "na doslech" od vaší postavy a neblokují public chat. Tím "na doslech" je míněn kruh o zhruba polovičním průměru, než má minimapa. Vaše zpráva se pochopitelně zobrazí v okně zpráv i vám, abyste mohli proud konverzace lépe sledovat. Zobrazení zprávy v hlavním herním okně lze, pro její zvýraznění, modifikovat zařazením klíčových slov před text vlastní zprávy (tzv. "chat effects"). Když například napíšete "white: hi!", zobrazí se tato zpráva v hlavním okně bílou barvou a nikoli žlutou jako obvykle.

Když už mluvíme o veřejné konverzaci a o historii zpráv, je na místě se zmínit o tom čtvrtém tlačítku pod oknem zpráv, jak je na něm nápis "Report Abuse". Když jste si zakládali účet, museli jste odsouhlasit dodržování určitých pravidel. Přes toto tlačítko máte možnost zatepla bonznout moderátorům hry ty hráče, kteří před vašima očima některé z těchto pravidel porušují. Když toto tlačítko stisknete, zobrazí se vám formulář jako na obrázku nahoře. Na klávesnici napíšete jméno reportované postavy (objeví se ve středu okna) a pak formulář odešlete kliknutím na příslušné (tj. to porušované) pravidlo ve spodní části. Společně s formulářem se odešle i záznam veškeré konverzace (tj. historie zpráv) zhruba za poslední minutu. Podle některých zdrojů se do zprávy vkladají i záznamy dalších aktivit, ale to není oficiálně ověřeno. Rozhodně je potřeba toto tlačítko používat s mírou, protože jeho zneužití se trestá. Méně zkušení hráči by ho měli používat opravdu jen vyjimečně, pouze v křiklavých případech a to ještě jen těch, které se jich osobně týkají. Také nezapomeňte, že na reportování máte jenom asi minutu a pak už to nemá smysl. Osobně doporučuji začátečníkům reportovat pouze password scamming, tj. situaci, kdy na vás někdo bude chtít sdělení vašeho hesla. Takovou postavu je nutné nechat zablokovat co nejdříve, nejlépe dříve, než si stihne ukrást další postavu (protože pak se může zablokování té dosavadní, patrně rovněž ukradené, jenom smát). Ostatní problémy, jako je "offense language" (sprostá mluva) a další formy obtěžování v proudu konverzace řešte raději přidáním provinilé postavy do vašeho ignore listu (většinou stačí dočasně). Jedině když někoho uvidíte šířit reklamu na nějaký "runescape toolkit", tak byste ho měli reportovat také. A v žádném případě nechoďte na inzerovanou stránku, všechny takto inzerované "toolkity" jsou v podstatě trojské koně, jejichž hlavním účelem je ukradení vaší postavy. A pokud je někdo schopný vytvořit trojského koně, vytvoření nebezpečné webové stránky, která se pokusí napadnout váš počítač jen co na ní vlezete, je pro něj hračka. Pokud hodláte žít "on-line", rozhodně se vyplatí mít stažené a aplikované aktuální bezpečnostní záplaty na operační systém, internetový prohlížeč, e-mailový klient, ICQ klient a co všechno ještě na síti používáte. A nezapomeňte, že před trojským koněm, kterého sami spustíte, vás neochrání žádný antivir, firewall ani spyware blocker. Jedinou ochranu máte mezi ušima, tak se ji snažte trochu používat a nespoléhejte jen na technické prostředky.

Lekce č. 10 - Nákupujeme a prodávame u obchodníka
V průběhu tutoriálu jste získali základní vybavení do hry. Tato výbava není ovšem příliš kvalitní a moc dlouho si s ní nevystačíte. Řadu lepších věcí si budete moci později vyrobit sami, ale spousta věcí se dá opatřit pouze koupí. Dá se rovněž předpokládat, že v průběhu hraní nashromáždíte spoustu předmětů a budete muset řešit problém "Kam s nimi", protože míésto v bance i v batohu je omezené. Kromě možnosti osobní spotřeby můžete přebytečné předměty buď zahodit nebo prodat. Z toho plyne, že dříve nebo později budete muset začít obchodovat. K obchodování v Runescape slouží dvě různá rozhraní, podle toho, zda obchodujete s NPC (obchod za peníze) nebo s jiným hráčem (vyměnný obchod). Nejprve si popíšeme rozhraní pro obchod s NPC. Na mapě vesničky Lumbridge vidíte na sever od zámku dům s označením "General store" (obchod smíšeným zbožím). Běžte tam a uvnitř najdete dvě NPC, jedna je označena jako "shopkeeper" (majitel obchodu) a druhá "shop assistant" (prodavač). Klikněte na kteroukoliv z nich pravým tlačítkem a vyberte z kontextové nabídky možnost "trade". Tím se vám otevře rozhraní obchodu jako na obrázku dole. Většina NPC, která vede nějaký obchod, má ve své kontextové nabídce možnost TRADE. Některé jich tam mají dokonce několik, pokud vedou víc různých obchodů. Ale některé tam tuto nabídku nemají a obchodní rozhraní vám otevřou teprve, když si s nimi chvíli pokecáte přes možnost "talk". Proto je užitečné si promluvit s novými neagresivními NPC, na které narazíte, zvláště pokud tyto postavy mají svoje vlastní jméno. Takové postavy většinou mají ve hře nějaký zvláštní význam, tj. buď jsou to obchodníci se speciálním zbožím nebo jsou součástí nějakého úkolu.

Zpět k rozhraní obchodu. V hlavním herním okně se otevře okno s nabídkou obchodu a, podobně jako u rozhraní banky, bude při obchodování aktuální ovládací panel překryt panelem inventoráře, takže můžete manipulovat pouze s předměty v batohu. Narozdíl od bankovního rozhraní má obchodní rozhraní jen jednu stránku a nelze měnit pořadí předmětů v obchodě ani v inventáři. Klepnete-li na předmět v inventáři, dozvíte se, za kolik je v daném okamžiku, obchodník ochoten od vás odkoupit jeden kus tohoto zboží, případně se dozvíte, že daný předmět nelze v tomto obchodě prodat (případně že ho nelze prodat vůbec). Klepnete-li na předmět v obchodě, dozvíte se, za kolik si můžete v daném okamžiku jeden kus zakoupit. Obchody nakupují jak reálné předměty tak bankovní certifikáty (notes). Pokud do obchodu prodáte certifikát, objeví se na skladě obchodu jako reálný předmět. To znamená, že je možné využít obchod ke "změně" certifikátu na reálný předmět. Tento trik se také skutečně často používá pro dopravu velkých zásob materiálu do odlehlejších míst, ale má to svá rizika (někdo si to může koupit nebo se můžete strefit do okamžiku vyprazdňování skladů) a není to zadarmo jako v bance. Nákupní a prodejní cena předmětu se liší o neuvěřitelné rozpětí, takže pozor při prodeji, abyste omylem neprodali do obchodu nějaky cenný předmět. Za prve si ho pak může koupit kdokoliv, kdo bude rychlejší než vy, a za druhé nemusíte mít u sebe dost peněz, abyste ho vůbec dokázali vykoupit zpět. V obchodech se prodává a nakupuje výhradně za peníze a navíc některé obchody vykupují jenom věci, které mají ve svém sortimentu, takže nelze získat více peněz prodejem kdejakého šuntu, co zrovna máte u sebe. To se ovšem netýká General Stores, ty kupují všechno, co jim přinesete, pokud to není předmět z principu neprodejný. Aktuální nákupní a prodejní cena předmětu závisí také na počtu kusů, které má obchodník zrovna skladem. Pokud má obchodník skladem hodně kusů, bude prodávat i nakupovat za menší ceny než když bude mít sklad skoro či úplně prázdný. A rozdíl cen může být značný, zvláště pokud potřebujete obchodovat ve velkém množství. Naštěstí má každý předmět určitou minimální a maximální cenu, přes kterou obchodník nikdy nepůjde bez ohledu na počet kusů skladem, takže si můžete svůj pravděpodobný zisk či ztrátu (podle povahy věci) celkem dobře spočítat předem. Pokud chcete prodávat za dobré ceny, vyhledávejte specializované obchody pro daný druh zboží nebo "špatně přístupné" general stores, kde můžete prodávat za mnohem vyšší ceny. Vlastní prodej či nákup se děje přes pravé tlačítko, kde si můžete vybrat, zda chcete předmět ocenit (value), koupit (buy) nebo prodat (sell) a to 1, 5 nebo 10 kusů najednou. Pokud prodáváte po víc kusech, nebude většinou cena za deset kusů odpovídat ceně za 1 kus krat 10. Obchod se provede sice najednou, ale cena se počítá jako by to bylo 10 obchodních transakcí za sebou a po každé z nich se upraví cena podle množství na skladě. Množství na skladě je znázorněno číslem v levém horním rohu políčka se zbožím. Pokud budete v nějakém frekventovaném obchodě, můžete pozorovat, jak se tato množství průběžně mění vlivem obchodů, uskutečňovaných ostatními hráči. Další možností změny stavu je automatické "doplňování" stavu zboží, které je v sortimentu obchodu, o jeden kus a naopak automatické "odstraňování" zboží, které v sortimentu obchodu není, také o jeden kus za časovou jednotku. Vzácnější zboží se většinou doplňuje pomaleji než zboží všeobecně dostupné. Platící hráči mohou narazit i na obchody, kde bude část sortimentu (a to ta nejzajímavější) neustále "vyprodána" dokud nedokončí nějaký úkol. Zásoby zboží, které není v sortimentu obchodu (tj. pochází od hráčů), se odstraňují z obchodu konstatním tempem, bez ohledu na cenu.

Lekce č. 11 - Výměnný obchod s ostatními hráči
Poslední částí rozhraní, kterou si probereme, je rozhraní pro obchodování mezi hráči. Když si na postavu jiného hráče kliknete pravým tlačítkem, najdete u něj obvykle i volbu "TRADE" (obchoduj). Pokud někdo tuto volbu vybere, pošle danému hráči nabídku k obchodování, která se objeví v jeho okně zpráv. Pokud druhý hráč tuto nabídku potvrdí nebo pokud pošle prvnímu hráči stejnou nabídku přes kontextové menu, otevře se oběma hráčúm první stránka rozhraní výměnného obchodu:

Toto rozhraní je rozděleno na dvě poloviny, na levé straně je okno s vaší nabídkou a na pravé straně okno s nabídkou vašeho partnera při obchodování. Ovládací panely jsou během obchodu opět překryty panelem inventáře, takže i tady se dá obchodovat jen s věcmi v batohu. Předměty mezi vaším inventářem a oknem s vaší nabídkou přemisťujete podobně jako v bankovním rozhraní, jen místo možnosti "deposit" je v kontextové nabídce předmětů v batohu možnost "OFFER" a v u předmětů v nabídkovém okně je místo "withdraw" volba "REMOVE". Kliknutím na předmět přemístíte jeden kus, přes pravé tlačítko můžete přenést 1, 5, 10, všechny (ALL) nebo X kusů (pak musíte počet zadat ve vstupním okně "Enter amount", které se objeví přes okno zpráv). Když budete s nabídkou spokojeni, stiskněte tlačítko "Accept". Pokud si přejete obchod zrušit, stiskněte tlačítko "Decline". Stiskem tlačítka "Accept" uzavře první hráč svou nabídku a čeká na souhlas druhého hráče. Pokud ten ale na své nabídce něco změní, režim čekání se zruší a první hráč bude muset tlačítko "Accept" stisknout znovu. Při obchodování s jinými hráči můžete snadno narazit na podvodníky, využívající krátká makra pro bleskovou výměnu věcí za podobně vypadající (ale levnější) nebo na řádovou změnu (směrem dolů) u vyšších častek. Proto si při obchodování dobře kontrolujte obě nabídky a nenechte se vaším partnerem dotlačit do uspěchaného obchodu. Aby se těmto podvodům pokud možno zabránilo, zobrazí se po tom, co oba hráči stiskli tlačítko "Accept" na první stránce rozhraní, druhá, kontrolní stránka (a jak můžete vidět, podařilo se mi zachytit podvodníka "v akci"):

Kontrolní stránka je opět rozdělena na dvě poloviny, ve kterých jsou obě nabídky zobrazeny tentokrát v textové formě. Tyto nabídky se už nedají upravovat a slouží pouze ke kontrole. Tady se nevyplatí spěchat. Obě nabídky si pozorně zkontrolujte a teprve potom stiskněte tlašítko "Accept". Jakmile oba hráči stisknout tlačítko "Accept" na druhé stránce rozhraní, je obchod realizován, ovšem pouze za předpokladu, že mají oba hráči v inventáři dost místa pro provedení transakce. Tohle se občas může stát každému, takže nikomu moc nenadávejte, ale dejte si při opakovaném obchodu dvojnásobný pozor. Podvodníci často používají tento trik jako součást psychologického nátlaku na partnera. Protože je vyjednávání ukončeno a obchod se neuskutečnil kvůli technické chybě, má řada lidí při opakovaní transakce tendenci už nekontrolovat položky obchodu, pokud na první pohled vypadají stejně jako při předchozím pokusu. Také dávejte přednost obchodování s bankovními certifikáty (notes) místo reálných předmětu. U naprosté většiny předmětů je obchodování s bank notes výrazně přehlednější a tedy i bezpečnější. bohužel existují předměty, například dračí kůže a všechny výrobky z nich, které se na seznamu zboží na kontrolní stránce hlasí stejným názvem pro různou kvalitu (a tedy i cenu). U těchto předmětů si musíte kvalitu (v tomto případě barvu) kontrolovat už na první stránce a dávat si pozor na opakovaný stisk tlačítka "Accept". Nezapomeňte, že pokud zmizí zpráva, že čekáte na "accept" partnera, znamená to, že partner provedl změny ve své nabídce po tom, co vy jste stiskli tlačítko "Accept". Takže je skutečně potřeba si ověřit, jake změny udělal, než opět stisknete to tlačítko. No, snad jsem vás dost postrašil a budete si aspoň zpočátku dávat trochu pozor.

Tím je tento výklad u konce. Existují sice ještě specializovaná rozhraní, o kterých jsem se tu nezmínil, například rozhraní obchodu s tannerem (vyděláváčem kůží) nebo rozhraní pro dohadování soubojů, ale těmi se můžete začít zabývat, až pro to budete mít dobrý důvod (například souboje jsou jen pro platící hráče).


Příručka "Tutoriál Island a herní rozhraní RuneScape krok za krokem", verze 1.2, 15.4.2005.